Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inkasso

Inlägg 1 av 2

2009-02-06, kl 10:46

Mackan77

Mackan77

Inlägg: 6

Inkasso

Hej!

Jag hittade en mall som man kan använda för att skicka ut inkassokrav. Mina fakturor har oftast betalningsvillkor på 10 eller 20 dagar och då förstår jag att man inte får lägga till ngn ränta eller straffavgift om man inte avtalat det med kunden (vilket jag inte gjort). Alltså, påminnelseavgift samt ränta får jag inte ta ut när jag skickar ut påminnelser.

Men när det gått 30 dagar efter förfallodatum så kan jag alltså skicka ut inkassokravet? Kan jag då ta med 50kr påminelseavift samt ränta enl. räntelagen plus 160 kr (som jag förstår är lagstadgat.) Eller får jag bara ta med 160kr, plus 11,50% ränta (har jag för mig ränta är på nu va?).

Hittade en gratismall på nätet: http://www.mallar.biz/foretag/indrivning-av-fordringar/mall-inkassokrav/

Tack på förhand

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2009-02-08, kl 15:39

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Man märker ganska snart vem som anväder sen betalning som metod. I vårt fall kan vi ta andra kunder som betalar enl. vad vi sagt. De andra påminner vi muntligt även fast hotet finns bakom och pengar kommer förr eller senare. Resultat blir att vi inte gör ett uppdrag åt den kunden innan betalning skett vilket ibland leder till att de förlorar mer än de skulle tjäna på att betala i tid så att allt flyter normalt.

[email protected] Start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat