Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Utbildning på firmans bekostnad

Inlägg 1 av 7

2007-04-17, kl 11:10

Edith400

Edith400

Utbildning på firmans bekostnad

Hej,

Kan man dra som kostand om man går en kurs som skulle öka kunderna på egen firma?.

Jag var på en informationsmöte hos skatteverket och de sa att utbildningar kan inte läggas som kostander däremot kurser som skulle öka antal kunder eller något liknade.

kan någon hjälpa mig med det? jag håller på att starta och vill gå en kurs på tgå dagar som skulle öka mina chanser till att skaff flera kunder

Tack!

Edith

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2007-04-17, kl 16:00

hfohrman

hfohrman

Är det inte så att man delar på 

Man lär sig något nytt. Ex en massör lär sig en ny typ av massage som man inte kan tidigare. Då är det utbildning och är inte avdragsgillt.

Man lär sig nyheter om något man redan kan. Ex var jag idag på en dragning om "Windows Longhorn" och detta är ju något man måste lära sig för att behålla dom kunder man har då detta ersätter det gamla Windows 2000/2003. Då är det avragsgillt (om nu dagen kostat något).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2007-04-17, kl 19:25

username

Daniel
Johansson

Jo, men alla kurser som tilför din verksamhet något är väl avdragsgillt? Har aldrig talas om något annat. Däremot om du som taxiförare går en kurs i matlagning tillsammans med en kock, så får inte du dra av kostnaden, men däremot får kocken detta.

Rätta mig om jag har fel

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2007-04-17, kl 22:29

larsarenander

larsarenander

När jag satt i företagsskattenämd hade vi ett sådant fall och jag hade en avvikande mening eftersom jag hade kunskapen, det räckte tyvärr inte där men gav en fingervisning till nästa instans vad jag tyckte. Det är kostnader över 1000:- som man ev. får dra av om man har rätt som privatperson i detta fall.
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2007-04-18, kl 07:55

Edith400

Edith400

Vad de sade på skatteverkets iformationsmöte var att utbildningar inte var avdragsgilltiga, men med visa kurser gick det. Problemet är att jag inte kan se vad de anser som utbildning. Expemplet med en enddags utbildning t.ex. om en ny version av operativ system kan jag förstå, självklart att man måste följa utveklingen för att hebålla kunder, men det måste finnas flera exempel på detta. Jag är i startfasen av mitt företag som har med språk, information och kullturel kompetens att göra och det här här finns det ett antal "kurser" där jag  skulle kunna fördjupa mina kunskaper så att allt hänger ihop.
Tack i alla fall för alla svar, däremot blir det fortfarande inte klart för mig.
Mvh
Edith

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2007-04-18, kl 10:33

Edith400

Edith400

Detta hitatde jag på skatteverkets hemsida

Utbildningskostnader
För utbildningskostnader gäller som en allmän huvudprincip att grundutbildning räknas som en privat levnadskostnad och är inte avdragsgill. Kostnader för fortbildning är däremot avdragsgill.

/Edith

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2007-04-18, kl 16:56

telhammar

telhammar

För att en utbildning ska vara skattemässigt avdragsgill ska utbildningen vara till nytta för företaget. Även den som driver enskild firma eller HB har rätt till avdrag för sådan utbildning som kan anses nödvändig för näringsverksamheten, men inte för "grundutbildning" (t.ex. gymnasie och universitetsutbildningar)

MVH
Gunnar - www.estra.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat