Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

En beskattnings fråga!

Inlägg 1 av 3

2004-08-25, kl 00:28

username

Per
Svensson

En beskattnings fråga!

Hej!

Jag och en vän har precis satt igång med planeringar för ett företag. Med en God affärsidé som grund. De första "problemet" vi undrar över är: Då vi båda två har fast anställning och jobbar heltid åt ett annat företag. Hur kommer vi att drabbas av skatter osv? Kan vi fortsätta jobba heltid och ha anställningen kvar samtidigt som vi driver ett företag. Finns de gränser för vad/ hur mycket man får tjäna? De känns dumt att säga upp sin anställning innan man vet lite mer om framtiden...

Tack på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-08-25, kl 07:25

foretagande

foretagande

Det ni tjänar i företaget kommer att beskattas under inkomstslaget näringsverksamhet tillskillnad från det ni tjänar i anställning som beskattas i inkomstslaget tjänst. Inkomsten från näring kommer att läggas ihop med tjänsteinkomsterna när det gäller hur mycket skatt ni ska betala.
Det finns en möjlighet att under de första åren låta ett ev underskott i firman kvittas mot inkomster av tjänst så att det blir ett avdrag där, istället för att rulla underskotten firman till nästa år. Underskottet kommer på så vis visserligen att vara "mindre värt", men ger en likviditetseffekt direkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-09-23, kl 00:02

larsarenander

larsarenander

Det är riktigt somKarin säger men det brir väldigt mycket mindre värt så jag slulle avråda från det Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat