Det låter väl bra så långt,men tänk på att det krävs ett kapital(likvida medel eller lätt omsättningsbara tillgångar) på 100.000:-
för första bilen och 50.000:- för följande bilar,för att uppfylla
grundkraven för trafiktillstånd,vilket man måste ha,att anlita
ett åkeri utan tillstånd kan ge dryga böter för både åkaren och
uppdragsgivaren,sen tittar tillståndsmyndigheten på att man
har kapital för driften under en viss tid.
Dessutom krävs att tillståndshavaren har yrkeskunnande,det
får man genom en kurs som inte är gratis.
Slutligen prövar man vandel(dvs.att man är skötsam som
medborgare) och hämtar ett konkursfrihetsbevis hos fogden.
Fordonsförsäkringar och godsförsäkring kostar pengar,och
driften av fordon,räkna med att det tar minst 35 dagar innan pengarna från kunder börjar trilla in,och under den tiden ska du kunna ta vilka uppdrag som helst,många långa körningar kostar.
Hur mycket man ska dra in är individuellt,beroende på vad man har för kostnader,men man kan säga att för att ta *lön* på
10.000:- ska man dra in 22.000:- i vinst.
Det är inte hela sanningen eftersom man inte tar ut lön i enskild
firma utan taxeras för vinsten,kan vara både bra och dåligt,
beroende på vem som deklarerar.
Som åkare bör man nog ha AB,det är en bransch med låg omsättning och höga kostnader och aktiekapitalet borgar för
tillståndet,så du måste ändå ha pengarna.
Som sagt innan man är igång rinner pengarna iväg,men det är
inget som behöver stoppa en,det är bara att övertyga banken.
det är viktigt att ha en god relation med finansiärer.
går det väldigt bra snabbt och man måste utvidga,gäller det att
ha finanser,bilinköp är inte helt okomplicerat eftersom de inte dras av direkt utan skrivs av på tex 4 år,så man får ligga ute med pengarna om man inte kan finansiera.
Det finns mycket att tänka på,men går att genomföra med
lite jävlaranamma och skicklighet,
Lycka till.