Inlägg 1 av 8
2008-09-30, kl 00:53
Handelsbolag och F-skatt, vad gäller?
Hej!
Jag har funderingar kring handelsbolag och F-skattsedel. Är själv nybörjare och befinner mig precis i startgropen för ett företag och har många funderingar.
Om man startar ett handelsbolag vad är det då för alternativ som står till buds? Handelsbolaget i sig bildar en juridisk person men innebär det att de som startar handelsbolaget, de enskilda bolagsmännen och ägarna av handelsbolaget, också betraktas som juridiska personer i lagens ögon?
Eller räknas ett handelsbolag som eget skatteobjekt med egen skattesedel, precis som aktiebolaget? Så att bolagsmännen vare sig de är ursprungliga ägare eller delägare, personligen är innehavare av A-skatt eller kanske SA-skatt?
Vad innebär det i praktiken om man skaffat F-skattsedel till sitt nystartade handelsbolag? Om man är fast anställd vid tidpunkten, måste man då göra sig av med jobbet? Vad gäller om man t.ex. råkar vara arbetslös och för närvarande går på föräldrapenning? Finns det möjlighet att se till att företaget får F-skattsedel och därigenom ha full behörighet till affärer med leverantörer osv, samtidigt som man parallellt behåller en fast anställning under en övergångsfas?
Delägare vilka ev. kommer in i bolaget senare är det en annan sak med, de har väl bara satsat kapital i bolaget och är berättigad sin andel av vinsten. De utgör väl s.k. fysiska personer och kan ha annan sysselsättning vid sidan av?
Skulle vara jättetacksam om någon/några kunde upplysa mig om dessa ting eftersom det ännu framstår ganska luddigt för mig.
Mvh
Svara Svara med citat