Inlägg 1 av 1
2008-09-23, kl 16:38
Handelsbolag, rätt för oss...??
Hej!
Jag och min syster har precis registrerat ett företag, ett handelsbolag. Vi en första överläggning tyckte vi att det var mest lämpligt eftersom vi var två och äga hälften var. Sagt och gjort, så blev det. Båda är oerfarna när det kommer till företagande. Det är ett helt nytt område för oss. Däremot är vi enormt motiverade och är beredda att slita hårt för att nå våra mål!
Innan jag kommer till mina frågor så kan jag väl lite kort beskriva vad verksamheten kommer gälla. Det gäller försäljning av egna varor som är avsett att bedrivas helt och hållet via nätet, på ett nyskapande och spännande sätt. Helt rätt i tiden i enlighet med internethandelns trendutveckling.
För att spinna vidare så är jag nu fundersam gällande företagsformen. Kanske förivrade vi oss lite när vi valde att regga ett handelsbolag... Kanske hade det varit bättre med enskild firma i första läget?? Förvisso är vår ambition väldigt stor och målsättningen hög och vi är inställda på en seriös satsning men man vill ju se hur saker utvecklar sig innan man rusar åstad och investerar och binder upp sig...
För det är nämligen som så att jag för närvarande är föräldraledig och studerar samtidigt på distans. Har inte någon fast anställning utan har tidigare pluggat och haft kortare jobb. Min syster har än så länge en fast anställning som hon avser att ha kvar i början när allt är osäkert. Oroar mig eftersom jag läste att man som handelsbolag inte kan få FA-skatt- stämmer det? Så det gäller endast om man driver enskild firma?
Helst skulle vi vilja välja f-skatt... men det innebär väl att vi måste kunna ha vår egen verksamhet som sysselsättning på heltid? Att vi ska kunna leva på uteslutande företagets inkomster? Inte kan man väl fortsätta som anställd då?
Är SA-skatt enda alternativet om man driver ett handelsbolag och vill fortsätta en anställning parallellt med sin verksamhet? Fast det är väl inte tillräckligt? De flesta t.ex. leverantörer (svenska iaf) osv. begär väl F-skattesedel ang dem de gör affärer med? Om detta är fallet, hur borde vi gå tillväga om vi inte kan ha företaget som huvudnäring till en början? Måste vi lägga ner handelsbolaget och istället starta enskild firma var och en för sig, till en början?
Vore hemskt tacksam för svar!
Mvh
Svara Svara med citat