Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Seriösa företag i Asien

Inlägg 1 av 5

2007-05-27, kl 21:57

username

Daniel

Inlägg: 8

Seriösa företag i Asien

Hejsan!
Nån som vet hur man tar reda på om ett företag i Asien är seriöst eller inte? Kan man ta reda på det nånstans eller ska man chansa?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2007-05-27, kl 23:01

username

Medlem
#50606

Inlägg: 16

Tror du märker det ganska snart om du tar kontakt med företaget.
Jag håller på och letar leverantörer av de produkter jag planerar att sälja och söker man på nätet får man en uppsjö av träffar, men jag tycker inte det var svårt att välja ut några företag.

Skicka "korkade" frågor och funderingat och invänta svar. Jag lovar dig att du kommer märka vilka som är seriösa och inte. Och är man tveksam - strunta i dom.

Ett annat sätt är att söka på företaget/deras produkter och se om man får träff. Om kanske 5-10 andra företag runt om i världen säljer deras produkter kan mankanske vara ganska säker på att företaget är OK att göra affärer med.
Men detta är min egen erfarenhet, det kanske finns "listor" eller liknande på företag som INTE är OK.
Skulle ju vara intressant i så fall att kolla in en sån lista!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2007-06-08, kl 03:51

username

Daniel

Inlägg: 8

Fått hem kataloger från företaget nu....borde väl vara seriöst då eller?? Visserligen så kan det ju vara bluff men så seriösa kataloger som jag har fått så borde det inte vara nån fara..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2007-06-08, kl 09:46

mikaely2a

mikaely2a

Inlägg: 71

Hejsan Daniel,

Att trycka upp kataloger i Asien är iofs sig billigt och behöver naturligtvis inte nödvändigtvis betyda så mycket. Använd "sunt förnuft" och försök att skapa en helhetsbild av företaget som du ska jobba med; beställ hem prover (och kataloger), gå in på google och sök på företaget (och personerna i det), besök hemsidan, ring dem, faxa dem, be om referenser (i Europa helst), om det rör sig om lite mer pengar så kan du även ordna en oberoende inspektion av bolaget eller åka ner själv på plats.

Hoppas allt går bra!

Mvh,
Mikael Hansson

Mikael Hansson
COO (Chief Operation Officer)
Yourlink2asia

Phone : + 46 (0)8 559 236 49
Email : [email protected]

Web : http://www.yourlink2asia.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2007-06-08, kl 12:11

username

Jimmy
Lidén

Inlägg: 10

Har hört att i Kina så ska man ta i hand på en bild som publiceras i tidningen med en artikel när man genomför en affär. (dem kan vara seriösa ändå) men då kan man vara ganska säker på att dem inte lurar dig. Det ses nämligen som en skam för folket ifall dem bryter avtalet isf. Sen vet jag inte hur det gäller i resten av Asien eller om du ska träffa dem du ska göra affärer med men det kanske kan vara till lite hjälp.
http://moneyfreak.blogspot.com

http://moneyfreak.blogspot.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat