Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Vad gäller?

Inlägg 1 av 6

2007-05-10, kl 17:09

username

Daniel

Inlägg: 8

Vad gäller?

Har varit i kontakt med ett företag som behöver en leverantör här i Sverige.
Hur ska jag gå tillväga?
Vad för företagsform bör jag ha?
Det som jag kommer att handla med är stora kollin, 0,4-0,5 kubik/kolli...så då måste man ju ha nånstans att förvara, såvida man inte kör riktigt låga priser och långa leveranstider.
Men i dagens stressade samhlle vill ju folk ha sina saker omedelbart...
Lite halt info....jag vet....

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2007-05-16, kl 11:32

Natvik

Natvik

Inlägg: 6

Vilken företagsform du ska ha vet ingen annan än du själv. AB är säkrast om det inte skulle gå så bra, dvs t ex enskild firma ansvarar du för helt själv. Du blir personligen krävd på pengar som saknas.
AB är dock inte gratis att driva. Lager kan du söka på internet. Tänk på lastmöjligheter, vatten, el etc. Och inte minst försäkringar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2007-05-16, kl 12:30

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Oftast är det bäst att starta enskild firma. I de flesta tranaktioner måste man själv kunna prestera säkerhet. Du disponerar pengar på ett annorlunda sätt och är inte bunden till vissa lagar som i AB.
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2007-05-24, kl 21:39

username

Daniel

Inlägg: 8

Min farfar har/hade ett vilande aktiebolag. Vet inte om farmor ärvde det. Kanske kan ta över det...om det finns kvar. Men det innebär säkert en massa kostnader att dra igång det igen.
Har även läst att man kan öppna ett brittiskt aktiebolag...ltd. Men hur säkert är det?

Samt vad bör man som grossist räkna på för kalkyl? Inköp säg 3000..ut till företag 6000? 2 kalkyl...mer eller mindre?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2007-05-24, kl 23:06

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ta reda på om det finns kvar. Annars kan man starta ett Lettiskt SIA-bolag med platt skatt vilket är gynnsant vid hög omsättning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2007-05-25, kl 08:37

Nutek

Nutek

Inlägg: 17

Hej!
 
Tack för din fråga.
 
Vilken företagsform du bör välja beror på företagets karaktär och dina egna förutsättningar.
Du kan läsa mer om de olika företagsformerna under ”Startguiden” i Företagsguiden.
http://www.nutek.se/sb/d/333.
 
Driver du din verksamhet ensam kan du välja företagsformen enskild näringsverksamhet eller aktiebolag. Som enskild näringsverksamhet bär du ett personligt ansvar till skillnad mot aktiebolaget, där du inte är personlig ansvarig för företagets förpliktelser. Enskild näringsverksamhet kräver inget startkapital. I ett aktiebolag skall startkapitalet vara på minst 100 000 kr. Risken i ett aktiebolag är endast begränsad till din kapitalinsats.
 
Vid start av företag är det bra att kontakta Nyföretagarcentrum för att få personlig rådgivning, www.nyforetagrcentrum.se. Eventuellt kan du även ta hjälp av Almi i kommunen där du bor. www.almi.se
 
Du hittar allmän information om att starta företag i vår webbtjänst Företagarguiden: www.nutek.se/foretagarguiden.
 
Jag hoppas att detta är svar på dina frågor och att du kan gå vidare härifrån. Du är självfallet välkommen att höra av dig igen eller att ringa till Startlinjen. (020-351010). På vår webbtjänst Företagarguiden hittar du även tjänsten Ställ en fråga. Där kan du själv ställa en fråga om exempelvis företagsformer: www.nutek.se/foretagarguiden.
 
 
Med vänlig hälsning,
 
Startlinjen, Nutek

Inläggets betyg
Svara Svara med citat