Inlägg 12 av
19
2007-05-13, kl 15:56
Daniel
Johansson
Hej igen..
Jag kommer förmodligen att skaffa mig en bil att ha främst i firman, men även privat. Tjänar på det eftersom jag idag betalar på den privata bilen som jag då slipper sedan. Jag har hemmakontor och utgår då från hemmet till kund som jag då fakturerar resekostnaderna.
Hur är det med slitage och service om man har bilen även privat? Är detta fortfarande avdragsgillt eller skall man dra 50% eller liknande?
Det där som Karin skriver om att man skall betala bensinen privat med företagskortet, bokförs detta som eget uttag (EF) eller tar man lämpligast sitt privat visakort och betalar med...?.. Dum fråga kanske ;-)
// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 14 av
19
2007-05-13, kl 18:16
Daniel
Johansson
Ok, tackar för svaret Hans. :-)
// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 15 av
19
2007-05-13, kl 22:43
larsarenander
När det gäller köp av bil finns det bilar som man får dra hel moms på och det är de med beteckning 20-30 där har man en luftspalt till flaket. Det finns ett flertal där man kan sitta 5 personer i men ändå räknas som momsbil. Även om du köper en Chevrolet van senaste modellår 88 med vikt över 3000 kg men under 3500 kg ( för att köras på vanligt körkort) om den säljs av företag och ej varit privatägd då får du dra momsen också. Detta gäller även andra modeller men jag tog upp just den mod. för jag hade en sådan då och det var bättre än att köpa andra modeller just då som man inte fick dra moms på.
lars_arenander"rocketmail.com
Start av företag och ekonomistyrning
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 16 av
19
2007-05-13, kl 22:44
larsarenander
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 17 av
19
2007-05-14, kl 13:46
stifor
Det finns ytterligare ett alternativ när det gäller drivmedel (bensin eller liknande).
Detta alternativ 3 innebär att du betalar den del av drivmedlet som gäller privatkörningen själv, det blir alltså ingen förmånsbeskattning alls för drivmedlet. Detta kan skötas genom att initialt låta företaget betala allt drivmedel och sedan varje månad göra nettolöneavdrag eller liknande utifrån körjournalen med det belopp som motsvarar privat körsträcka multiplicerat med bilens genomsnittsförbrukning och drivmedelspris.
Ifall man tillämpar alternativ 1 enligt Hans Fohrmans tidigare inlägg ska mycket riktigt förmånsvärdet av drivmedel (det man betalar skatt på) vara värdet av den privata drivmedelskostnaden ökat med 20%. Däremot ska underlaget för företagets arbetsgivaravgifter vara lika med värdet av den privata drivmedelskostnaden, det ska alltså inte ökas med 20%.
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 19 av
19
2007-08-12, kl 12:17
larsarenander
Ställ samma fråga till SKM och be dem svar skriftligt samt visa resultatet här.
[email protected] Start av företag och ekonomistyrning
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat