Inlägg 1 av
19
2007-03-29, kl 18:40
Daniel
Johansson
Firmabil/Företagsbil?
Hej
Finns det någon här som kan reda ut detta med att skaffa en firmabil? Jag jobbar emellanåt som konsult och använder min privata bil för kundbesöken. Om jag ökar mina besök så känns det aktuellt med att skaffa en bil som då är ställd på firman. Nu är det som så att jag driver en enskild firma, så ekonomin/avtalen är ju gemensam för "Firma Daniel" & "Privatpersonen Daniel", men hur kan man lägga upp det för att snabbt se vad kostnaderna blir, samt hur fungerar det där med förmånsvärde?
Om jag leasar en bil vilket jag funderar på, är denna leasing helt avdragsgill?
Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut begreppen...
// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
19
2007-03-29, kl 19:57
Daniel
Johansson
Ok, tackar för ditt mycket konkreta svar. Märkligt att man skall ta upp bensinkostnaden som förmån om bensinen tankas i företagets bil, men jag blir inte förvånad eftersom detta säkert har missbrukats..
Utan att jag kände till ovanstående har jag hört att det väldigt sällan lönar sig att skaffa en bil på företaget.
Men hur fungerar det om jag som enskild näringsidkare köper en bil på avbetalning som privatperson, och bokför kostnaderna på företaget? Köpet sker ju i syftet att ha bilen till min tjänsteutövning primärt.
Jag antar att jag får stå för amorteringar, reparationer, försäkringar & skatten som privatperson och "endast" kvittera ut ersättning för milen i tjänsten så som du själv skriver. Men även om en eventuell reparation inträffar under själva yrkesutövningen?
// Daniel Johansson //
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
19
2007-03-29, kl 20:02
Daniel
Johansson
Eller om jag säger så här istället; När lönar det sig att skaffa en bil på firman? ;-) Finns det något sätt där man kan dra en gräns vid balansen?
// Daniel Johansson //
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
19
2007-03-29, kl 22:28
Daniel
Johansson
Ok, med körersättning syftar du på den traditionella milersättningen?
// Daniel Johansson //
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat