Inlägg 1 av 3
2008-02-26, kl 13:57
Korkade frågor..?
Hej,
Jag sitter och grubblar över hur ett litet företag (enskild firma), som jag planerar att starta, kan fungera:
Jag planerar att erbjuda massagebehandlingar, personlig träning och kostråd till privatpersoner och företag:
När jag tar betalt för t ex en massagebehandling, inkluderar jag moms i priset; hur gör jag med detta belopp – sätter jag in det på ett separat konto (eller kan jag bara ha det tillsammans med den andra delen av inkomsten) – och när betalar jag in momsen?
När jag betalar varor och tjänster för företaget, så betalar jag även momsen; hur går jag till väga för att få tillbaka den momsen?
Om jag väljer att ha mitt företag och utföra behandlingarna i mitt hem där jag och min familj bor, hur mycket kan jag dra av på hyra, el, Internet, telefon (finns det en procentuell sats, eller beroende på hur stor rummet/lokalen är (t ex 25 kvm utan total yta på 100 kvm: kan jag då dra av 25 % av hyran, mm)?
Om det är min partner (som jag är gift med) som, via dennes bankkonto, betalar hyran och de räkningar som har med bostaden att göra, hur redovisar jag att jag betalat tillbaka min del av räkningarna? Kan min partner, som privatperson, ge mig ett kvitto som bevis (då jag ofta kommer att ta betalt kontant direkt av mina kunder) på att jag betalat min del?
Då min partner, som har fast inkomst genom anställning och kommer vara den som ser till att jag ’överlever’ trots att jag, åtminstone första året, inte kommer att ta ut någon lön, kommer att lägga ut för kostnader och inköp för det jag behöver innan inkomsten kommer in och täcker detta. Hur redovisar jag detta när jag betalar tillbaka för utlägget? Kan min partner även för detta ge mig ett kvitto på mottaget belopp?
Om jag lånar ett kontant belopp av min partner för att betala något, hur bör detta dokumenteras? Om min partner väljer att inte ta någon ersättning/ränta för lånet, och jag under en kort period.
Den utrustning och de möbler som jag ska ha i mitt behandlingsrum, som jag redan har betalat tidigare, kan jag göra avdrag för detta? Hur görs detta?
Om jag väljer att köpa utrustning, via t ex Blocket.se, där nästan allt är ’second hand’, hur redovisar jag ett sådant köp? Privatpersoner ger väldigt sällan kvitto när de säljer något ’privat’!
Finns det regler på vilket format ekonomisk redovisning och årsbokslut ska presenteras i? Kan man förenkla det hela om man har en väldigt enkel struktur på inkomster och utgifter: t ex en kassabok med en ’in’-kolum, ’ut’-kolumn och en ’saldo’-kolumn?
Som Ni märker som kan jag ingenting om bokföring, men hoppas att man som småföretagare, åtminstone till en början kan slippa anlita revisor för att kunna redovisa företagets årsslut.
Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med svar på dessa frågor.
Tack på förhand.
Vänliga hälsningar,
Max Dahlberg
Svara Svara med citat