Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hjälp mig snälla ;)

Inlägg 1 av 4

2006-12-03, kl 18:43

username

Medlem

Hjälp mig snälla ;)

Hejsan, Har en fråga som jag tror hamnar i denna kategori. Och är väldigt tacksam för svar. Det är så här att jag inte har startat mitt företag än har tänkt mig enskild firma. Får jag då redan nu innan jag registrerat mig hos Prv och alla andra, Köpa in en vara  redan nu(Privat) eller måste jag ha företaget igång. Tänker främst på Bokföringen å sånt.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-12-03, kl 18:52

antonio

antonio

Jag tror inte det existerar något företag förrän du registrerat så då kan förtaget som sådan inte heller köpa något...

Du kan köpa det som privatperson nu och sedan sälja varan vidare till företaget kanske.

Det är vad jag tror, lycka till

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-12-03, kl 21:16

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Du registrerar inte heller din enskilda firma hos PRV utan hos Bolagsverket.
Du får alltid köpa in varor som privatperson, frågan är om de är avdragsgilla och om du kan tillgodogöra momsen i din kommande verksamhet. Att sälja vidare det du köpt privat till din egna enskilda verksamhet vinner du inte mycket på. Kom ihåg att då måste du skatta igen för försäljningen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-12-04, kl 00:31

Lidali

Lidali

Det här gällde när jag startade för 4 år sedan:
Du kan spara alla kvitto som rör företaget och sedan lägga dom i bokföringen när företaget är registrerat.
Det här gäller _alla_ kvitto ett år tillbaks from när företaget är registrerat. Så är företaget registrerat hos Bolagsverket from 23 feb 2006 kan du lägga in kvitto i bokföringen som har datum med 24 feb 2005 och framåt.

www.lidali.com
Hemsidor | Grafisk formgivning | Fotografering

Inläggets betyg
Svara Svara med citat