Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Behöver akut hjälp deklaration

Inlägg 1 av 4

2007-05-01, kl 22:52

username

Jörgen
Bevonius

Behöver akut hjälp deklaration

Jag håller på att deklarera min enskilda firma för första gången. Hjärnan är inte på topp just nu. Vad jag inte blir klok på är var/hur jag redovisar den skatt jag har betalat in för firman under året. På den förtryckta deklarationsblanketten står på sidan för Preliminär skatteuträkning:

- Debiterad preliminärskatt för år 2006: x kr. Detta belopp finns inte med i skatteberäkningen ovan.

Jag undrar alltså över, var för jag in summan "x kr" som jag redan betalat in till Skatteverket (och som de borde vara medvetna om men som inte finns förtryckt i övrigt).

Jag skulle vara oerhört tacksam om någon kan ta slöjan från mina ögon.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-05-01, kl 23:43

username

Jörgen
Bevonius

...satt och funderade ett tag...

Är det helt enkelt så att den skatt jag har betalat in för firmans räkning inte redovisas i den preliminära skatteuträkningen men att den är bokförd hoss Skatteverket?

Om mitt antagande stämmer, är det då så att för att göra en preliminär skatteuträkning på webben så ska jag fylla i de x kr under egen inbetald skatt. Det jag känner mig lite störd över är att när man kollar skattesaldot så finns där bara de inbetalningar som jag gjort för firman inte de skatteinbetalningar som har gjorts för inkomst av tjänst.

Nåja, 24 timmar kvar tills det är dags att lämna in deklarationen... Dags att sova på saken.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-05-02, kl 13:28

username

Medlem

Chriss.se bjuder på tilläggstjänsten sosekonomiska.se här kan du enkelt få fri rådgivning! De flesta skriver privat. Och svaret /hjälpen återsänds privat. Annars kan du ställa frågorna öppet där. Till min hjälp har jag ibland juridikstuderande och ideellt arbete från advokatfirmor! //Chriss

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2007-05-04, kl 11:58

telhammar

telhammar

Hej

En enskilds firmas skatter är dina privata skatter och ska inte bokföras i näringsverksamheten.

Prova www.estra.se Där får du svar snabbare och effektivare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat