Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Faktureringsfråga?

Inlägg 1 av 6

2006-09-18, kl 23:21

username

Fredrik

Inlägg: 1

Faktureringsfråga?

När jag skall ha t.ex. 3.000 kr för ett jobb så undrar jag hur mycket jag skall fakturera d.v.s. jag måste ju lägga på sociala avgifter, moms etc.

Finns det något räknesätt som gör att det går smidigt. Det är lite rörigt.

Någon som har ett bra svar.

Fred

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-09-19, kl 07:55

username

Nicklas
Ojava

Inlägg: 4

Inlägg 3 av 6

2006-09-19, kl 08:59

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Sociala avgifterna är 31,36% om jag inte missminner mig.
Momssatsen är i regel 25% men beror sig på vad för jobb/vara det är samt vart du säljer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-09-24, kl 09:25

SussiG

SussiG

Inlägg: 9

Lite skumt frågat tycker jag.

Om du är ett registrerat företag så kan du ju inte säga att jobbet kostar 3000 kr (plus moms) och sen när räkningen kommer till din kund så har du slängt på en massa annat där - som arbetsgivaravgifter och sånt...

Om du säger att ett jobb kostar 3000 kr plus moms så kostar det så. Av den summan får du själv beräkna hur mycket som ska iväg till arbetsgivaravgifter, skatter mm.

Om du däremot går in som anställd p ånågot sätt så bör du ju upplysa företaget om det - att de ska betala dina avgifter (o skatt) - så de vet om det.

/Sussi

bla bla bla. Profiluppdatering... vad ska jag skriva....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-09-24, kl 09:40

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Sussi Gustafsson: Lite skumt frågat tycker jag.

Om du är ett registrerat företag så kan du ju inte säga att jobbet kostar 3000 kr (plus moms) och sen när räkningen kommer till din kund så har du slängt på en massa annat där - som arbetsgivaravgifter och sånt...

Om du säger att ett jobb kostar 3000 kr plus moms så kostar det så. Av den summan får du själv beräkna hur mycket som ska iväg till arbetsgivaravgifter, skatter mm.

Om du däremot går in som anställd p ånågot sätt så bör du ju upplysa företaget om det - att de ska betala dina avgifter (o skatt) - så de vet om det.

/Sussi Men Sussi ser du inte frågan?
Frågan är inte ställd som att Fred nämnt ett pris på 3000 till en kund, ej heller om han går in som anställd. Frågan är ställd med förutsättning att Fred ska fakturera, om Fred vill ha ut 3000 för ett jobb efter att han betalat sociala avgifter och arbetsgivaravgifter, vad ska han då lägga på på priset.
Svaret finns ovan.
Mvh

Magnus Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2007-02-04, kl 00:38

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Dubbla summan och lägg på moms. där har du det hela i ett nötskal. [email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat