Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokföra eget uttag och varuporver?

Inlägg 1 av 4

2008-02-11, kl 10:06

username

Medlem

Hur bokföra eget uttag och varuporver?

Hur bokför jag varor som jag köper för eget bruk? Får jag köpa det till inköpspris? Undrar också hur jag bokför produkter som mina kunder får som varuprover (provsmakning och sådant som jag skickar med utan extra kostnad). Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2008-02-11, kl 12:04

Ulf Erik

Ulf Erik

Varor för eget bruk kallas eget uttag och värderas till marknadsvärdet men momsen beräknas på inköpsvärdet.

Smakproverna har du antagligen redan dragit av vid inköpet och leder inte till någon direkt bokföringsåtgärd.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2008-02-13, kl 12:53

username

Medlem

Krångligt... jag har följdfrågor. Varor för eget bruk: Om mitt företag köper in en vara för 100 kr exkl moms och marknadsvärdet är 200 kr inkl moms - hur räknar jag då för att få fram vad jag ska betala? Och varför får jag inte köpa det för inköpsvärdet?

Med smakprover menar jag inte produkter som jag får gratis av mina leverantörer, utan sådant som mina kunder får provsmaka av innan de köper något (om jag t ex ska medverka på en mässa vill jag bjuda på gratis smakprover). Ska jag bokföra det, eller räknas det bara som "svinn"?

Tack på förhand!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2008-02-13, kl 14:50

Ulf Erik

Ulf Erik

Vid inkomsberäkningen i rörelsen ska du änvända marknadsvärdet vid värderingen av det egna uttaget. Du ska dessutom särredovisa den försäljningen på ett eget konto.  När du räknar ut momsen på uttaget får du använda inköpsvärdet.

Har du dragit av varuproverna vid inköpet så får du inga mer avdrag.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat