Inlägg 1 av 5
2008-02-24, kl 13:02
"nystartad" enskild firma, bokföring, skatt, moms frågor
Hej,
Om man gör inköp till den enskilda firman i "vanlig" butik och då betalat moms för produkterna man införskaffat (arbetskläder) hur skall man då göra avdragen i bokföringen? för man skall väl kunna inhandla "momsfritt"?? hur skall man bokföra det man handlar momsfritt (när jag vet hur man går tillväga).
hur fungerar det?
Hur fungerar det när man skall "deklarera" inkomst/lön, är det summan man "tar ut" själv från företaget som är lönen, eller är det alltid mellanskillanden mellan utgift/inkomst till den enskilda friman som man skall deklarera av som inkomst till den som äger den enskilda firman?, för man måste få in skatt/moms bokföringen till skatteverket var 3:e månad om man valt det istället för varje månad?
Funderar på att införskaffa VISMA spcs för enskild firma, för det verkar vara en bra och lätt hjälp..?.
Tacksam för utförliga och snabba svar då jag är lite grön inom detta.
Mvh
Daniel
Svara Svara med citat