Annie Kanis: Jag vill gärna starta eget och jag undrar om det här med starta eget bidrag. Vad är det för regler som gäller, använder man det som sitt startkapital? Hur går det hela till?
/Annie Hej Annie,
Arbetsförmedlingen ger dig två möjligheter att ansöka startaeget bidrag. Den ena är att du presenterar en affärsplan som en extern konsult, som samarbetar med AF, analyserar och skickar sina rekommendationer tillbaka till AF ( det tar upp till 3 veckor att fa ett beslut). Det andra alternativet är det som jag har tagit. Jag gick och pratade med handläggaren på AF och ansökte en startaeget kurs. AF samarbetar i Stockholm med 2 olika skolor där du går och läser allt som du behöver veta innan du tar steget att starta eget. Kursen är på 8 veckor. Med hjälp av lärarna kan du utveckla din affärsidé och när läraren inser att du kan försörja dig långsiktigt med din affärsidé, då skickar han din affärsplan till den personen på AF som beslutar om själva startaeget bidrag.
En sak som du måste veta, glöm startaeget bidraget som kapital. Anldningen är att den får du under de första 6 månaderna, alltså under inledningsfasen av ditt företag och det kommer söker att inte räcka till dina personliga kostnader och företagets. Det är bättre om du kan skaffa dig lite kapital till företaget.
Behöver du eller nån annan person mer information, får ni gärna maila till [email protected]