Inlägg 2 av
24
2007-04-25, kl 12:03
Daniel
Johansson
Inlägg: 274
Du måste ju kalkylera med samtliga omkostnader du haft med att köpa in produkterna, lagra produkterna, eventuell pesonalksotnad, lokalkostnader, administrativa kostnader etc.
ALLA kostnader (inte nödvändigtvis de jag räknade upp) bör beaktas. Sedan lägger du på en rimlig % som avser vinst inkl. framtida kapital för expansion om ambitionen tillåter..
// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
24
2007-04-25, kl 12:47
PerÖberg
Inlägg: 1918
Nja,
Alltså man lägger normalt på genom att dubbla inköpspriset ex moms o sedan får man ett utpis ink moms. För vanliga varorna.
För billigare varor som skall omsättas snabbare så lägger man på lite mindre. Mer exklusiva varor kanske 150 till 180% påslag.
Sedan det du talar om Daniel är hur mycket man måste OMSÄTTA, dvs, när man gör budgeten. Om hyra och allt annat Daniel räknar upp blir låt säga 10.000:- per månad så måste man sälja för kanske 25.000:- per månad med de påslag jag talar om för att gå plus minus noll. Alltså 1.000:- per dag ca.
Marknadsföringen är viktig. Veckans erbjudande osv.
Utan kunder ...
Och öppettiderna skall vara kundvänliga.
En presentbutik är en utmaning. Gäller att sniffa sig till vad kunderna i området gillar. Och gäller att hitta några produkter som man är unik på eller extra billig på som folk springer dit för att köpa ofta - då drar man in kunder i butiken. Viktigt.
Per, New Delhi
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
24
2007-04-25, kl 19:59
Daniel
Johansson
Inlägg: 274
Precis, gör du inte vinst kan du lika gärna lägga ner.. Budgeten är till för att du skall nå dina mål och se verksamheten ur ett större perspektiv. Detta ger utrymme för kampanjer etc..
Vad man sedan lägger på procentuellt varierar som sagt, men kan du inte konkurrera p.g.a. dina omkostnader är det bl.a. effektivisering, optimering och förhandlingar som gäller ;).
Se bara på de som säljer datorer idag. Vinsten per dator ligger kanske på 3-7% medans vinsten ligger på uppgraderingar, tillbehör, support och så vidare. Där tjänar man alltså på kringtjänsterna som skapar mervärde..
// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 7 av
24
2007-04-26, kl 05:02
PerÖberg
Inlägg: 1918
Robin:
Livsmedelsbutikerna lägger på kanske 35%, (momsen oräknad).
Kläder, 500% gäller ofta från inklöpspris i Asien till slutkund i Sverige - inte när du köper från grossist i Sverige. Då är det kanske 250%.
Men nu var det presentvarubutik o inget annat.
På 80-talet hade jag egen burik i Stockholm. Jag vet vad jag talar om.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 9 av
24
2007-04-26, kl 19:43
PerÖberg
Inlägg: 1918
Jag vet inte riktigt vad vi håller på med för diskussion nu.
Men jag svarade på Ann-Louises konkreta fråga och det var en presentbutik o ingen mjölkbutik o ingen klädesbutik.
Sedan håller jag inte helt med dig Robin när du skriver "baseras på ... vilka omkostnader som finns". Orsaken är att en riktig butik inte är en mattematisk övningsuppgift på Gymnasiet utan skall klara av att överleva på riktigt. Och med för stora påslag köper inte kunderna. Och då säljer man inget. Genom att reglera prisnivån så styr man köpbenägenheten (vad gäller prisfaktorn - det finns fler faktorer). Högre pris färre köper och tillräckligt högt pris resultatet blir noll. Lägre pris fler köpare. Man försöker sedan optimera. Daniel har naturligtvis rätt i att det ibland är t.ex. kringutrustning som ger pengar i datorbutiker. Det var också därför jag talade om att ha några varor som drar in kunderna i presentbutiken.
Men man bör utgå från en sorts "normal" prisbild och utifrån den sedan räkna baklänges för att se hur mycket man måste omsätta för att få tillräcklig vinst. Alltså inte bara sätta pris efter omkostnader utan försöka styra minimum omsättning för att täcka sina kostnader. Går den ekvationen inte ihop skall man kanske ompröva iden.
Vad vi inte talat om är när Ann-Lousie skall handla in sina varor. Ibland när man är ny och köper in mindre mängder så kan det hända att man betalar mer än sina "konkurrenter". Och att veta vilka som är konkurenter är bra och titta på vad de gör. Andra presentbutiker naturligtvis. Men även stora varuhus har ju en del och Konsum o ICA kan ha några varor på hyllorna som konkurerar.
Men för att skapa balans i det vi talar om vill jag framhålla att priset inte är allt. När jag bodde i Sverige köpte jag oftast målarfärger mm från en liten butik några km bort. Den var inte billigast - låmgt ifrån.Men ägarna var själva före detta målare så man fick alltid experthjälp både vad avser vad man skulle köpa o vad man skulle göra senare. Jag var beredd att betala mera för detta. På samma vis kan kunderna i en presentbutik vilja betala mera om man känner att det är en "mysig" miljö o man får bra bemötande, osv. Och kanske någon extra service som andra inte har.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat