Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kreditfaktura

Inlägg 1 av 6

2008-02-27, kl 21:19

username

Anita
Tepic

Kreditfaktura

Nu har jag problem med min kreditfaktura igen...
Har nu fått in pengar på mitt företagskonto för denna kreditfaktura och bokfört den på följande sätt (har bokslutsmetoden)
Debet 1930, Kredit 6211 samt Kredit 2641.
Men när jag kollar momsrapporten för februari har jag nu där minus 145 kr på ingående moms, innan jag bokförde fakturan var summa 11 kr. Kan på sätt och vis förstå att det blev minus eftersom jag krediterat kontot för ingående moms. Men hur jag när jag ska fylla i skattedeklarationen (där jag redovisar momsen varje månad), blir det verkligen rätt om jag skriver minus 145 där??
Hoppas ni förstår hur jag menar...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2008-02-27, kl 22:24

hfohrman

hfohrman

Nej så gjorde jag en gång. Och det fick skatteverket spader för.  Blev helt fel.

Så istället fick jag göra en rättning av en momsrapporten månaden innan.  Vet inte hur juridiskt rätt det var men vad skall man göra.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2008-02-27, kl 22:34

foretagande

foretagande

Du ska skicka in den så, med minus framför ingående momsen. Det går ju inte att rätta en tidigare peridod för "minuset" nu beror ju inte på att det är fel innan.

Jag har alrig varit med om att skatt "fått spader" för det, men det kan naturligtvis bero på vilka summor det gäller.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2008-02-28, kl 08:27

username

Ingela
ingela.repo

Det går alldeles utmärkt att skriva minus belopp...... Skatteverket kommer inte att undra för du har ju en bra förklaring, skulle de fråga så svara du helt enkelt att det var en kreditfaktura och hur du har bokfört den.
Hälsningar
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2008-02-28, kl 08:38

hfohrman

hfohrman

Det var interessant. Jag knappade in min momsrapport via nätet (med Bank.ID).  För visso hade jag lämnat tillbaks en vara jag köpt och fått den krediterad. Men i detta fall var det minus i ett fällt. (fält 48)

När jag fick avräkningen den månaden så hade dom ändrat denna siffra till possitivt vilket då innebar att jag skulle betala moms istället för att få tillbaks.  Det kallar jag att dom "fick spader". För eftersom jag inte satt in pengarna så blev det avgift också.

Jag pratade då med dom och dom sa att denna siffra inte kunde vara negativ.  Utan jag fick kreditera köpet samma månad som det gjordes.  Dertta gjorde jag och lämnade sedan en ny deklaration för månaden som blev fel.

Detta kanske var fel men jag gjorde som jag blev tillsagd. Och inget gnäll. 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2008-02-28, kl 15:18

username

Anita
Tepic

Tack! Fick ju lite olika svar, men jag provar med att skriva minus framför och förklarar varför i rutan "Övriga upplysningar". Huvudsaken borde vara att summan på "att betala eller få tillbaka" stämmer, och det verkar den göra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat