Inlägg 1 av 6
2006-12-02, kl 20:04
Startar enskild firma
Jag ska starta ett städföretag efter nyår. Jag har lämnat in F-skattesedeln(enskild firma). Men jag har några frågor:
1) Rent generellt så om jag vill ta ut 10000 i lön så måste jag tjäna hur mycket med moms och innan skatt? hur räknar man? (*0.75*0,67???) med 33 % i skatt om man räknar så.
2) Ska man skaffa ett företagskonto och ge kredit i 30 dagar? kostar det något? och hur påträngande får man vara vid utebliven betalning?
3) Vad händer om man har städat t.ex en utflytt korrekt och en kund klagar? vem har rätt? ska man ta in en annan person för bedömning?
4) avdrag? har hört talas om att man kan göra avdrag för det och det men vad gör man avdrag dför? utgifter? vid köp av en företagsbil?
5) om jag behöver hjälp kan jag bara ta in en extra personal vid några tillfällen och betala skatt eller måste jag först skaffa F-A? Lite jobbigt om det blir akut.
6) jag har en uppskattad inkomst på 10000. jag kommer att tjäna mer men kan jag bara t.ex lägga undan c:a 55% av inkomsten på ett konto för att senare att betala skatter?
7) om något händer, jag har dragit av fel eller om man har tabbat sig med något. vad händer? flyger F-skatten direkt eller får man en varning?
8) jag har bestämt namn på företaget. Vart hittar man om namnet redan är skyddat i den region jag ska vara i? vad händer om jag tar det namnet och sen kommer en kille och säger att det är hans. stämmer han mig då eller nåt?
Jjj
Svara Svara med citat