Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Måste ha F-skatt?

Inlägg 1 av 4

2007-11-18, kl 11:09

username

Medlem
#52674

Inlägg: 4

Måste ha F-skatt?

Jag har precis gjort min websida www.lanakuten.se
Jag är affiliate via Tradedoubler vilka betalar ut förtjänsten som lön till mig och drar skatt och arbetsgivaravgift direkt.
Smidigt och bra tänkte jag först men ser nu att det inte blir många kronor i förtjänst då de drar 600 kr på varje tusenlapp.
Skulle det löna sig att skaffa F-skatt och själv betala in detta och måste man starta firma för att få F-skatt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-11-18, kl 12:27

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Man brukar ju säga att hälften av summan exkl moms går i skatt.
Så har du en förtjänst på 1000:- är det väl 800:- + moms. Så då är ju 400:- till dig ganska lagom.

Det skulle bli samma med f-skattsedel.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-11-18, kl 13:40

username

Kent

Inlägg: 204

Fördelen med att ha ett företag är  att man kan göra avdragen för alla sina kostnader innan man debiteras skatt. Är inkomsterna små och man inte tänker utvidga kan det bli kostbart med ett företag då det blir en massa administration. Tänker man däremot utvidga kan det vara bra med en mjukstart så man hinner lära sej innan man kör på riktigt. Så om det inte blir några större pengar och du inte har några större kostnader lönar det sej inte att skaffa F-skattsedel.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-11-23, kl 11:55

linusji

linusji

Inlägg: 69

Betalar de arbetsgivaravgift för dig behöver du inte ha F-skatt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat