Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Egna inkassokrav?

Inlägg 1 av 5

2007-01-22, kl 12:06

username

Medlem
#45397

Inlägg: 8

Egna inkassokrav?

Hej,
jag ska skicka inkassokrav till en kund som nu har tre obetalda fakturor sedan en månad tillbaka (det är nån vecka mellan resp. förfallodatum). Påminnelser har skickats.

1. Ska man skicka ett krav för varje faktura (med tillhörande inkassokostnad 160 kr för varje faktura), eller bör de samlas i ett enda krav och endast 160 kr kravkostnad?

2. Är det ok om man mejlar det som en pdf-fil? Eller måste det skickas som pappersbrev? (och i så fall brukar det skickas rekommenderat?)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2007-01-23, kl 15:14

alkefjard

alkefjard

Inlägg: 11

Alex Fredriksson: Hej,
jag ska skicka inkassokrav till en kund som nu har tre obetalda fakturor sedan en månad tillbaka (det är nån vecka mellan resp. förfallodatum). Påminnelser har skickats.

1. Ska man skicka ett krav för varje faktura (med tillhörande inkassokostnad 160 kr för varje faktura), eller bör de samlas i ett enda krav och endast 160 kr kravkostnad?

2. Är det ok om man mejlar det som en pdf-fil? Eller måste det skickas som pappersbrev? (och i så fall brukar det skickas rekommenderat?)


Hej!
1)Samlas i ett enda krav. Jag förutsätter att det inte finns något bestridande för någon av fordringarna. Det finns ingen särskild regel om att samla ihop till ett enda krav, men faller inom regeln att för att borgenären (fordringsägaren) ska ha rätt till inkassoersättning ska åtgärden ha varit ”skäligen påkallad för att tillvarata borgenärens rätt”.
2) Regeln säger: ”överlämnats eller sänts till gäldenären”. Skrivningen härrör från tidpunkt då mejl inte var en fråga. Mig veterligen finns det inte prövat om mejl skulle vara tillräckligt. Om du vill vara säker så skippa mejl.
Jag tror jag ska ta med denna fråga i min nästa version av boken ”Från faktura till betalt – 255 frågor och svar om åtgärder, regler och begrepp”. Jag ska kolla med datainspektionen, ring eller mejla mig om du vill veta svaret (08-58166076 [email protected]). Mer info om boken finns på www.inkonomi.se/boken



Lycka till
Mvh
Peter Alkefjärd

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2007-01-23, kl 20:48

username

Medlem
#45397

Inlägg: 8

Tack för svaret.
Ang fråga 2 så kan man väl även skicka båda (med en liten notering längst ned att kravet skickats både som brev och mejl).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2007-01-23, kl 21:16

alkefjard

alkefjard

Inlägg: 11

Ja, en bra idé.
/Peter

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2007-03-22, kl 18:50

username

Bo
Sävengren

Inlägg: 14

5 § Krav mot en gäldenär skall framställas skriftligt. Kravet
skall
innehålla tydlig uppgift om borgenärens namn och om det förhållande som
fordringen grundar sig på. Är det fråga om en fordran som har överlåtits
eller pantsatts och kan gäldenären på grund härav ej med befriande
verkan betala till överlåtaren eller pantsättaren, skall kravet
innehålla en tydlig upplysning om detta förhållande. I krav bör lämnas
anvisning om lämpligt betalningssätt.

Bosse

Inläggets betyg
Svara Svara med citat