Min syn på ovanstående synpunkter:
1. Att man inte kan komma topp 10 på träfflistan eftersom detta är beroende på hur många klick man fått sedan sidan kom online.
Svar: Det är faktiskt helt fel. Det stämmer iofs att antal klick man har fått är av viss betydelse, men väldigt lite. Google har över 200 parametrar som avgör en sidas placering. Har personligen lyckats med att få in en helt ny sida på en topp tio placering många gånger.Detta avgörs först och främst på hur konkurrensutsatt ordet är och inte minst beroende på hur relevant sökordet är i förhållande till sidans innehåll.
2. Sponsrade länkar.
Denna typ av marknadsföring skiljer sig från sökmotoroptimering ganska markant. Det är nämligen precis som det låter nämligen "sponsrat". Här handlar det om att betala en summa för varje klick det genererar. Är ordet mkt konkurrensutsatt kostar det därefter. Ett av de dyraste orden att ha på sponsrade länkar är "poker". I USA kostar det upp till 40$ för ett klick. Dessutom generarar de sponsrade länkarna inte lika mycket relevanta besökare som en träff från den organiska listan.
3. Hur dyra tjänsterna är varierar kraftigt från en aktör till en annan. Syftar man på att sponsrade länkar är dyrare att köpa in via företag än att administrera det själv så beror det på upplägget. Antingen så tar det anlitade bolaget en fast månadssumma för att administrera tjänsten varav man inte gör ngt påslag på klickkostnaden. Sen finns det bolag som lägger på en procentsats på klickkostnaden och generarar vinst på det sättet. Själv hade jag rekommenderat att anlita ett bolag som tar en fast avgift för att administrera tjänsten. På så sätt får man som kund en större överblick på kostnaderna. Ett annan alternativ är att själv administrera allting, då kostar det inte mer än vad klicken kostar, men å andra sidan får man lägga ner tiden själv. Finns för och nackdelar med alla alternativen.