Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Direkt avdrag (dator)

Inlägg 1 av 4

2007-07-17, kl 13:37

SuperStar

SuperStar

Direkt avdrag (dator)

Jag funderar på att köpa en bärbar dator, som jag både ska använda privat och i företaget. Därför tänkte jag endast dra av 4000-5000 kr i företaget för datorn, istället för hela beloppet. Denna summa kan jag alltså dra av på en gång. Vilka konton kan jag använda för att bokföra detta? Det känns inte helt korrekt att sätta upp det på 6110 Kontorsmaterial eller liknande.

Ska jag istället föra in 4000 kr på 1250 Datorer och sedan skriva av på något annat sätt? Kanske använda konto 1259 Ack avskrivn datorer?

Mycket tacksamm för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-07-17, kl 20:38

username

Ingela
ingela.repo

Om beloppet är under 5 000 kronor kan du bokföra det som förbrukningsinventarier.

Hälsningar

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-07-17, kl 22:59

SuperStar

SuperStar

Will do...

Tack så mycket för svaret

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2007-08-27, kl 21:02

username

Medlem

Hej Alex.
När det gäller en tillgång i enskild firma så är rekommendationen att antingen bokföra den i sin helhet i firman eller inte alls. Att dela upp den på sånt sätt som du beskriver är inte okej enligt god redovisningssed. Är datorn att anse som "väsentlig för verksamheten" så ska den bokföras i firman, även om du också använder den privat. Det innebär att du bokför den som en tillgång (1250) med årliga avskrivningar (1259). Det här gäller förstås om datorn kostat mer än 5 000 kr exkl moms.

Mer information finns på www.bfn.se, rekommendation BFN R11, Enskild näringsidkares bokföring (p 5). 

// Jeanette  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat