Karin Jönsson:
Alexander: . När jag fyller i ansökningsformuläret på foretagsregistrering.se måste jag såklart fylla i det beräknade beskattningsunderlaget.
Tack på förhand!
Måste och måste, det är ditt eget val huruvida du ska betala moms varje kvartal på dina verkliga belopp eller 1 gång per år på ett uppskattat belopp.
Om du väljer årsvis redovisning så är beskattningsunderlaget den totala summan du tror att du kommer att omsätta under ett år.
Man måste tydligen fylla i detta.
Men jag fattar inte vilken siffra jag ska sätta där.
Jag hade tänkt redovisa en gång om året då jag förmodligen inte kommer omsätta mer än en miljon.
Här står mer info om vad man ska fylla i:
Förutom vid gemenskapsinterna förvärv används omvänd skattskyldighet oftast inom byggsektorn. Med gemenskapsinterna förvärv menas att du köper varor från andra EG-länder utan att säljaren tar ut moms. Du ska då själv beräkna och redovisa svensk moms.
I beskattningsvärdet ingår även värdet av varor och tjänster som du tar ut ur din verksamhet. Med uttag menas att du levererar varor eller tillhandahåller tjänster utan att ta betalt. Du ska då ändå beräkna och redovisa moms. Syftet med uttagsbeskattning är att beskatta varor och tjänster som du dragit av momsen för men sedan inte använder i en momspliktig verksamhet.
- Men jag förstår fortfarande inte vilken siffra jag ska sätta dit.
Ska jag gissa hur mycket jag kommer skatta / momsredovisa eller vad?
Jobbig text.
Jag hade tänkt ha ett fast pris, vi säger som exempel 4000:- exkl. moms för ett uppdrag/tjänst.
Ska jag då räkna ut vad momsen blir på denna summa för ett uppdrag?
Jag har ingen aning om hur många kunder eller uppdrag jag kommer ha på ett år, så jag hoppas att det bara är för per/uppdrag dom menar?