Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Debeterad prel. skatt

Inlägg 1 av 7

2008-02-21, kl 18:49

username

Medlem

Debeterad prel. skatt

Hej!

Jag fick ett brev från skatteverket idag där det står att jag ska betala debiterad preliminärskatt med 28.435 kr.

Förfallodag varje månad: 2 585kr

Om jag inte skulle lyckas dra in dessa summor med pengar varje månad i mitt företag. Måste jag ändå betala dessa summor till staten?
Det låter ju ganska absurt, men måste ändå fråga.

Tack på förhand, och skulle verkligen uppskatta ett svar! :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2008-02-21, kl 18:56

Ulf Erik

Ulf Erik

Tycker du skatten blir för hög kan du lämna in en preliminärdeklaration för 2008 (finns på www.skatteverket.se) och få månadsbetalningarna sänkta.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2008-02-21, kl 19:10

username

Medlem

Tack ska du ha för det snabba svaret Ulf.

Det hjälpte en del.

Men om jag formulerar om mig lite och säger såhär.

Om jag inte skulle lyckas få en enda kund till företaget i tid. Är dessa kostnader ändå fasta? Även om jag lyckas sänka månadsbetalningarna?

Skulle jag lyckas få in en kund, och gör ett uppdrag åt denne,  så går ju det mesta av pengarna jag får fakturerat av kunden till preliminärdeklaration.

Grejen är nämligen den att jag fick precis mina F-skattebevis och är helt nystartad.

Tack åter igen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2008-02-21, kl 19:18

Ulf Erik

Ulf Erik

Du kan uppskatta inkomsten för 2008 till 0 kr och bli befriad från F-skattebetalningar. Skulle det sedan visa sig att det blev inkomst kan du fyllnadsbetala den saknade skatten på våren 2009 utan att det blir någon konsekvens (ränta).

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2008-02-21, kl 19:19

username

Medlem

Tack! Det svaret var guld värt! Detta ska jag direkt in på skatteverket och fixa!

Tack tack!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2008-02-21, kl 19:42

JessicaLY

JessicaLY

hej
kom ihåg att lägga undan lite pengar för varje månad, så du har när du väl skall betala sen. För det kan bli svårt att ordna en stor summa annars.
mvh

mvh www.nojdis.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2008-02-21, kl 20:01

Jonas

Jonas

Du kan även betala in skatten månad även om du har prel.deklarerat 0kr.
Det brukar underlätta en hel del när slutet av året börja närma sig och alla skattepengarna ska in. Tänk bara på att du måste meddela skatteverket att inbetalningen ska låsas på ditt skattekonto(annars betalar skatteverket ut pengarna igen nästa månad).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat