Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avdrag vid verksamhet i egen lokal?

Inlägg 1 av 4

2006-08-17, kl 15:24

username

Nicklas
Runelid

Inlägg: 18

Avdrag vid verksamhet i egen lokal?

Hej Jag har ett uthus på min tomt där jag avsatt ca 25m2 för min enskida firma, kan jag göra några avdrag eller liknande för att jag har min verksamhet hemma hos mig istället för hyresvärd? Betala hyra till mig som privatperson och dra av moms eller liknande?

Tacksam för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-08-17, kl 15:30

username

Sara
Norr

Inlägg: 45

Nja, det här är skatteverket hård på. Avdrag medges naturligtvis för hyrd lokal, men här äger du ju själv lokalen. Hade du haft ett AB hade det nog inte varit några problem men den enskilda firman samt du är ju en och samma. Det finns nog utrymme för ett visst avdrag, jag tror det är 4000 kr om året för yta i bostad som används av din firma. Men även här är Skatteverket tuffa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-08-18, kl 18:22

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

4000 har du ratt att dra av om tiden du arbetar hemma ar over 800 timmar. Jag tycker du ska dra av vad som ar skaligt for lokalen, och overklaga ev negativt beslut. Det kostar dig valdigt lite.
Lars
[email protected]
www.flysverige.nu
Start av foretag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-08-19, kl 10:51

username

Nicklas
Runelid

Inlägg: 18

Tack för svaren, jag har utrustat lokalen endast för att ha min verksamhet där, det finns inga privatsaker där.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat