Ett HB är inte ett skattesubjekt så det kommer inte att beskattas för vinsten utan det kommer att vara ni som delägare i firman som beskattas. Fördelningen av vinsten sker endera genom att man skrivit någon form av Handelsbolagsavtal eller att fördelningen sker enligt de regler som finns i Handelsbolagslagen. I HB, precis som i enskilda firmor, tas företagets resultat upp som inkomst av näringsverksamhet och beskattas oavsett om man tagit ut pengar eller ej. Det finns visserligen regler kring avsättningar i expansionsmedelsfonder som gör att man inte beskattar den del av resultatet som finns kvar i bolaget, men då behöver det inte vara just pengarna som finns utan det kan även vara ex inventarier.
Om man antar att en av delägarna på sin privata deklaration börjar med att ta upp vinst på 10.000 från handelsbolaget så händer följande:
Först gör man justeringar där man ex tar upp förmånsvärde på tjänstebil eller drar av milersättning för tjänstekörning dvs sådana kostnader (eller intäkter) som var och en haft för just sina åtaganden i företaget. Efter detta så gör man en avsättning till periodiseringsfond med 30% av resultatet, här 3.000:- (om vi förutsätter att inga justeringar gjorts). På resterande 7.000:- ska det först betalas egenavgifter. Man gör ett avdrag med 25% av resultatet = 1.750:-(shablonmässig avsättning) och kommer så fram till ett beskattningsbart resultat på 5.250:- som man ska betala vanlig skatt på dvs omkring 30%. På dessa 5.250 ska man också betala egenavgifter på ungefär 31% (beror på hur många karensdagar man väljer) men med 31% blir det 1.630 kronor att betala. Eftersom man gjorde en schblonmässig beräkning på 1.750:- så kommer man nästa år att få lägga till mellanskillnaden mellan 1750 och 1630 till resultatet. Totalt att betala till staten blir alltså 3.380:- på intjänade 10.000:-. Man ska vara medveten om att de 30% man satte av i periodiseringsfond ska tas upp till beskattning inom 6 år men jag tycker absolut att man ändå ska göra avsättningarna. Skulle företaget gå med förlust ett år så behöver man ju aldrig skatta för pengarna och i vilket fall som helst så får man ett "räntefritt" lån under sex år, något som man inte borde tacka nej till.
När det gäller försäljning av tjänst till USA måste man veta mer för att kunna svara. Den avgift/skatt ni tänker på är väl momsen och om det är momspliktigt eller ej beror i första hand på var tjänten kommer att omsättas dvs användas. Fär ett företag är dock momsen ingen kostnad eller intäkt så egentligen spelar det ingen roll mer än administrativt.