Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

bevara min ide

Inlägg 1 av 7

2006-05-30, kl 20:03

Kemal

Kemal

Inlägg: 50

bevara min ide

jag skall strax ha ett möte med ett av Sveriges absolut största bolag, där jag ska presentera min idè men jag skulle behöva hjälp med hur jag kan skydda den så att de inte snor den???

behöver råd snabbt

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-06-01, kl 20:23

bengan111

bengan111

Inlägg: 3

Du måste lämna in en patentansökan först om den går att skydda, annars blir du blåst, blev själv bestulen på en idè av ett av landets mest vinstgivande företag där en mycket hög chef tog åt sig hela äran där han själv klappade sig på bröstet framför folk från massmedian. Själv fick jag inget stöd från mina överordnade, ingen tordes röra vid saken,
kände mig oerhört kränkt. mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-06-08, kl 10:17

Kemal

Kemal

Inlägg: 50

Citat:

Ursprungligen postat av:

Du måste lämna in en patentansökan först om den går att skydda, annars blir du blåst, blev själv bestulen på en idè av ett av landets mest vinstgivande företag där en mycket hög chef tog åt sig hela äran där han själv klappade sig på bröstet framför folk från massmedian. Själv fick jag inget stöd från mina överordnade, ingen tordes röra vid saken,
kände mig oerhört kränkt. mvh



Att ta patent på detta är omöjligt tar flera år och det måste ske nu. Har du möjligtvis några andra förslag??

Mvh Kemal

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2006-06-15, kl 12:00

username

Alexander
Zavodnik

Inlägg: 11

Det ta knappast flera år att lämna in en patentansökan.
Är du rädd - kontakta patentverket.
Annat förslag gäller det forskning: du få lämna in en artikel till någon vetenskaptidskrift. Då kan du ha prioritetsanspråk från datum artikeln blev mottagen. Det är inte riktigt skydd, men någonting.
mvh
Alex

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-06-16, kl 10:57

Kemal

Kemal

Inlägg: 50

Citat:

Ursprungligen postat av:

Det ta knappast flera år att lämna in en patentansökan.
Är du rädd - kontakta patentverket.
Annat förslag gäller det forskning: du få lämna in en artikel till någon vetenskaptidskrift. Då kan du ha prioritetsanspråk från datum artikeln blev mottagen. Det är inte riktigt skydd, men någonting.
mvh
Alex



jag har redan frågat patentverket och när jag berättade min idè sa de att de skulle väldigt lång tid för att kunna patentera den pga omständigheterna kring den:P hehe

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-06-22, kl 13:15

username

Magnus
Olsson

Inlägg: 68

Huvudsaken är väl ändå att du har lämnat in din ansökan före de du visar den för lämnar in sin? Då visar du i alla fall att din ahndling ligger steget före. Det är ju trots allt registreringen av inkommen ansökning som gäller. Sedan om du får avslag eller att det tar tid beror på dess utformning men då har du i alla fall agerat före andra.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2006-06-30, kl 10:19

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Att skicka in en ansökan tar inte långt tid men att skriva en kan göra det så är det bråttom tycker jag att du skall kräva att de skriver under en sekretess förbindelse innan Ni går in på några detajer! Det är inte 100-%igt men det är inte en ansökan om patent heller.
Som regel är en uppfinning inte mycket att ha heller om ingen är villig att driva på och det är oftast så att det är uppfinnaren själv som tar de första stegen för att sedan kunna lämna över den i ett stadie då ett större företag kan hantera en vidare utveckling av produkten.

Hoppas det går bra! Behöver du hjälp med utveckling inom elektronik och mekanik så hör av dig för det är vi experter på. Vi kan även hjälpa dig att skriva patentansökan om det skulle bli aktuellt framöver.

M.v.h.

Johan Olson
Henriksson & konsultpartners AB / MaxOne KB
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat