Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Ta betalt utan att starta eget?

Inlägg 1 av 5

2004-06-16, kl 14:53

username

Pär
Thernström

Ta betalt utan att starta eget?

Hej,
ett av "kraven" för att starta eget är att det hela ska drivis kontinuerligt. Nu har jag utfört några tjänster åt ett företag och vill ha betalt. Det är en engångsgrej altså och jag vill helst undvika att behöva starta företag för att få betalt. Företaget vill att jag startar eget för att slippa vad-det-nu-är-för-avgifter. Kan jag ta betalt av företaget lagligt utan att de behöver betala mer eller utföra onödigt administrativt arbete för att jag ska få ut pengarna? Hur tar jag betalt isf?
Tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2004-06-17, kl 16:05

username

Medlem

för att dom ska betala dig på laglig väg så måste du räknas som anställd och då måste dom betala arbetsgivaravgift + din lön, om du har F-skatt så betal du själv denna avgift och på så vis blir det lägre kostnad för dom. om dom inte vill betala arbetsgivaravgiften så är det svart lön. om du tror att du kan få fler kunder så kanske du ska starta eget...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2004-06-20, kl 12:05

username

Sven
Wallin

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej,
ett av "kraven" för att starta eget är att det hela ska drivis kontinuerligt. Nu har jag utfört några tjänster åt ett företag och vill ha betalt. Det är en engångsgrej altså och jag vill helst undvika att behöva starta företag för att få betalt. Företaget vill att jag startar eget för att slippa vad-det-nu-är-för-avgifter. Kan jag ta betalt av företaget lagligt utan att de behöver betala mer eller utföra onödigt administrativt arbete för att jag ska få ut pengarna? Hur tar jag betalt isf?
Tacksam för svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2004-06-20, kl 12:08

username

Sven
Wallin

Gå med i en ekonomisk förening och fakturera från den. Bolagsbolaget i Värmland och Uppdragshuset i Göteborg är ekonomiska föreningar som enbart är till för att medlemmarna ska kunna lösa just det problemet som du har att fakturera utan att vara egen företagare. Medlemmarna anställer sig själva i den ekonomiska föreningen för varje uppdrag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2004-10-18, kl 19:25

username

Kalle
Hoppe

Följdfråga... Slipper man betala arbetsgivar avgifter då

Inläggets betyg
Svara Svara med citat