Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild firma - nybörjare

Inlägg 1 av 4

2006-04-25, kl 14:10

username

Anders
Nyman

Enskild firma - nybörjare

Hej
Jag har precis startat en enskild firma och skulle vilja reda ut några frågetecken jag har.
1. Jag har fått inbetalningskort för skatt. Men det är bara om jag tar ut en lön jag ska betala skatt eller?

2. Vart ska jag betala ingående moms?

3. Kan jag extraknäcka på en annan firma? Om jag förstått rätt måste jag ha A-skatt då, har jag det automatiskt?

Jag är helt ny inom detta som du kanske förstår.
Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-04-26, kl 15:22

foretagande

foretagande

Enskild firmas resultat = din inkomst. Du har ingen lön från din egen enskilda firma utan beskattas för resultatet. Inbetalningskorten i sig säger inget om huruvida du ska betala F-skatt eller inte utan det är på ditt F-skattebesked det står hur mycket fu ska betala varje månad.

Ingående moms betalar du till den leverantör du handlar vara/tjänst ifrån på samma vis som dina kunder kommer att betala din utgående moms till dig. Den utgående momsen betalar du sedan till SKM efter att du först kvittat bort den ingående momsen du betalat under samma period.
Har du bara F-skatt eller FA-skatt, det står också på din skattsedel. F-skatt är bara för näringsverksamhet medan en FA-skatt både är för näring och tjänst.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-04-27, kl 20:06

username

Anders
Nyman

Ok, tack!
Nu har jag ansökt om FA-skatt, får hoppas det inte blir något strul med lön jag redan fått ut.

Men om jag ska köpa in t.ex ny programvara till företaget, hur och när får jag tillbaka skatten för den summan?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-05-29, kl 22:26

username

Elinor
Olafsen

Citat:

Ursprungligen postat av:

Ok, tack!
Nu har jag ansökt om FA-skatt, får hoppas det inte blir något strul med lön jag redan fått ut.

Men om jag ska köpa in t.ex ny programvara till företaget, hur och när får jag tillbaka skatten för den summan?

Behöver du mer hjälp maila mig på: [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat