Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

negativ bruttovinst...

Inlägg 1 av 3

2006-04-19, kl 14:20

username

Lottis
Warnestad

Inlägg: 8

negativ bruttovinst...

det är nåt konstigt i min bokföring, enl. rapport har jag en negativ bruttovinst vilket inte kan stämma. Har gått igenom min inventering och hittar inget fel på lagervärdet. Har heller inte "glömt" att bokföra andra fsg-inkomster, det är en liten firma så jag har koll...nån som vet var jag kan börja rota? Jag säljer ju inte mina grejer till ett lägre pris än jag köper in till ;-)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-04-19, kl 17:40

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jämför då summan av intäkter och summan av varukostnaderna, är då verkligen varukostnaden högre? Är den inte det så är det bara så att du läser fel på tecknen och tolkar ett minus som negativt fast det inte är det. Eftersom du inte säger vilket program du bokför i och rapporterna ser olika ut i olika program så vet man inte om du bara tolkar rapporten fel.
Om du verkligen har högre kostnader än intäkter så börja med att leta felbokningar. Har du bokat lagerförändringen på "rätt håll"? Har du råkat boka någon försäljning i debet? Är något inköp dubbelbokat? Andra felbokningar, ex att 1040 råkat bli 4010?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-04-20, kl 08:47

username

Lottis
Warnestad

Inlägg: 8

Det är nåt med lagerförändringen, eller snarare fjolårets (2004) lagervärde...har lämnat över det till min revisor. Tack ändå Karin.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat