Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Plusgiro/bankgiro/företagsbankkort

Inlägg 1 av 4

2006-04-17, kl 20:06

Lennström

Lennström

Plusgiro/bankgiro/företagsbankkort

Jag skulle vilja veta vad som är smidigast rörande konton när man precis startat en enskild firma.

1) Finns det ett krav på att man måste ha ett företagskonto för företagets transaktioner eller går det lika bra att använda sitt privata bankkonto eller plusgirokonto (för fakturor). Kan tänka mig att man får bättre överblick över firmans ekonomi om man t.ex. öppnar ett företagskonto med bankgiro, men om man har relativ låg omsättning kanske man inte tycker att det är värt avgiften (bankgiro på FSB kostar 200:-).

2) Har man ett företagskonto antar jag att man vill ha ett företagskort (350:- på FSB). Kan man ha ett företagskonto men använda sitt privata VISA kort till firman också? Finns det nån annan fördel med företagskort än det faktum att det blir smidigare att hålla isär firmans köp mot privata köp?

3) Bokföringsmässigt, är det någon skillnad på att använda företagskonto mot privat konto? Man skiljer ju inte på firmans pengar och sina egna, eller? Måste man bokföra överföringar mellan privat konto och företagskonto?

4) Hur tolkar man "eget uttag"? Kan det vara en överföring från privat konto till företagskonto? MVH David

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-04-17, kl 20:45

username

Kenny
Plesner

Hejsan!
1. och 2.Det finns inget krav att man ska hålla den enskilda firmans ekonomi vid sidan av sin egen då det enligt lag är samma ekonomi. Men det rekommenderas. Jag har själv ett bankgiro kopplat till ett företagskonto för att kunna ha 100% kontroll på allting och slippa blanda in mina "egna" pengar mer än nödvändigt.
Min personliga åsikt är att det är värt den lilla summan det kostar.
3. Beroende på vad det är för några överföringar så ska det bokföras.
4. Eget uttag är både insättning och uttag beroende på om det bokförs under kredit eller debet. Om du gör en insättning på ett företagskonto så bokför man det som ett eget uttag. Detta för att "sätta in" pengarna i företaget så att allt blir rätt i bokföringen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-04-18, kl 17:43

Lennström

Lennström

Tack så mycket!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-04-19, kl 17:33

foretagande

foretagande

Citat:

Ursprungligen postat av:

4. Eget uttag är både insättning och uttag beroende på om det bokförs under kredit eller debet. Om du gör en insättning på ett företagskonto så bokför man det som ett eget uttag. Detta för att "sätta in" pengarna i företaget så att allt blir rätt i bokföringen.

Nja, riktigt så är det inte. Ett uttag är ett uttag och bokförs som det, en insättning är en insättning och bokförs som det. Det finns två separata konton för uttag och insättningar (2013 och 2018) där man använder det ena för att bokföra insättningar och det andra för att bokföra uttag.
Om du gör en insättning till ditt företagskonto så ska det naturligtvis bokföras som en privat insättning inte som ett uttag. Samma sak om du med dina privata pengar skulle betala något för firmans räkning, då är det också en privat insättning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat