Inlägg 1 av 4
2006-04-17, kl 20:06
Plusgiro/bankgiro/företagsbankkort
Jag skulle vilja veta vad som är smidigast rörande konton när man precis startat en enskild firma.
1) Finns det ett krav på att man måste ha ett företagskonto för företagets transaktioner eller går det lika bra att använda sitt privata bankkonto eller plusgirokonto (för fakturor). Kan tänka mig att man får bättre överblick över firmans ekonomi om man t.ex. öppnar ett företagskonto med bankgiro, men om man har relativ låg omsättning kanske man inte tycker att det är värt avgiften (bankgiro på FSB kostar 200:-).
2) Har man ett företagskonto antar jag att man vill ha ett företagskort (350:- på FSB). Kan man ha ett företagskonto men använda sitt privata VISA kort till firman också? Finns det nån annan fördel med företagskort än det faktum att det blir smidigare att hålla isär firmans köp mot privata köp?
3) Bokföringsmässigt, är det någon skillnad på att använda företagskonto mot privat konto? Man skiljer ju inte på firmans pengar och sina egna, eller? Måste man bokföra överföringar mellan privat konto och företagskonto?
4) Hur tolkar man "eget uttag"? Kan det vara en överföring från privat konto till företagskonto? MVH David
Svara Svara med citat