Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

avgifter

Inlägg 1 av 5

2004-05-27, kl 11:38

username

Thomas
Adolfsson

Inlägg: 1

avgifter

hallå jag funderar på att öppna ett företag där jag hyr ut mig själv till olika företag,om jag skall ta ut en lön på 12000kr hur mycket skall jag då begära av dom som jag blir inhyrd av för det är ju en massa avgifter och så

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2004-05-27, kl 12:28

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är en fråga man inte kan svara på utan mer information. Vad är det för bolagsform t.ex? Vilka omkostnader har du som också ska täckas av det fakturerade priset? Menar du 12.000 netto eller brutto. Om du vill kan du beställa ett dataprogram som heter LOKE på [email protected]. Det är ett program som man kan använda för att räkna ut hur mycket man behöver tjäna i timmen för att täcka kostnaderna i ett företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2004-06-05, kl 21:28

username

Dennis
Nilsson

Inlägg: 1

För att göra det grovt förenklat så räkna med att för att få 100 kr i fickan så behöver du fakturera 200 kr exkl moms. Då ingår inkomstskatt på lönen och arbetsgivaravgifter för företaget (aktiebolag). Det är liknande förhållande oavsett bolagsform. Räknar du med detta och inte ökar ditt löneuttag så att marginalskatten ökar så bör du även ha lite över till övriga kostnader för bolaget...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2004-06-08, kl 14:51

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Tyvärr, men fullt så enkelt är det inte!!! Om du fakturerar en kund 200:- (vi bortser från momsen eftersom det inte är varken kostnad eller intäkt) så kommer de pengarna in i bolaget. Antag att det är ett aktiebolag du har och plockar ut 100:- netto. För att du ska få ut 100:- i handen så har du fått en bruttolön på 143:- (om man räknar grovt med 30% skatt). Till det kommer sociala avgifter som bolaget ska betala på 40:-, alltså blir bolagets kostnad 183:- om du tar ut 100:-. Har du fakturerat 200:- så blir det 17:- kvar som kan täcka ex kostnaden för revisionen (även om du inga andra kostnader har i företaget så är detta en kostnad du inte kommer undan). Antag att det är en enskild firma istället då börjar man från andra hållet. Resultatet är 200:- (= det du faturerade). Du börjar med att sätta av 30% i periodiseringsfond, återstående resultat 140:-. Av dessa reserverar du 20% till sociala avgifter = 35:-. Du kommer alltså att betala skatt för ett resultat av 105:-, vilket gör en skatt på 31:-. På resultatet av 105 betalar du soc med 29:-. I detta fall fick staten 60:- av dina 200, i AB:e fick de 83:-.
Vad som är ännu viktigare än detta är att räkna på den ej fakturerbara tiden. Om du som i första exemplet får 17:- över för varje timme sä gäller det bara under förutsättning att 1 timme lön = 1 timme fakturerad. Om du vill ha lön för en timme som du inte kan fakturera så kommer allt överskott (de 17:-) för 11 timmar fakturering att gå åt bara för att täcka lönen den där ofakturerade timmen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2004-06-10, kl 14:51

username

Nisse
Kräm

Inlägg: 8

Rörigt värre verkar det v ara att räkna.

Hur som helst. Mitt råd är att du räknar på att du endast får betalt för 100 timmar per månad. 200-250 kr per timme är nog det minsta du kan ta. Sen måste du även beräkna att ibland blir du uthyrd en eller två timmar och ibland kanske flera dagar. De som hyr dig i flera dagar vill ha rabatt. Så ditt minsta pris är nog 200 kr exkl mums per timme.

Sen har du dödperioder som tex under semestern, efter och under olika skollov och helger. Därför är det bra att du räknar på bara 100 timmar per månad och arbetar du 160 tim per månad så kanske du har råd att ha semester själv.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat