Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Handel med privatpersoner

Inlägg 1 av 2

2006-04-12, kl 07:25

Lennström

Lennström

Handel med privatpersoner

Jag har registrerat min firma och är i startgroparna till att börja göra affärer! Jag undrar om någon skulle kunna upplysa mig lite kring följande; Jag har förstått att när man handlar begagnat av privatpersoner kan man inte lyfta moms. Dessutom så redovisar man vinstmarginalmoms. Innebär detta att jag alltid betalar 25% moms på vinsten (då jag säljer inom Sverige), oavsett om jag handlar varan i
Sverige eller Tyskland (där momssatsen i regel är 16%)? Vad behöver då stå på kvittot då jag köper av privatperson? Säljarens personnummer? Momssatsen? När jag säljer varan, vad behöver då stå på kvittot? Vill veta så att jag "handlar på rätt sätt".

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-04-13, kl 16:12

username

Fredrik
Stigsson

Hej!
Reglerna för vinstmarginalbeskattning gäller för begagnade varor, (de skall vara begagnande såväl vid inköp som vid försäljning). Du betalar alltid 25% moms på vinsten exklusive moms((Vinsten*0,8)*0,25) oavsett var du köper in dina varor.

När du köper in varor från en privatperson är det ingen moms.

Om du importerar från ex.vis USA och betalar moms vid förtullning så får du givetvis lägga på den ingående momsen på inköpspriset vilket minskar vinsten. Om du köper in varor från ett annat EU-land och behöver betala deras moms får du givetvis lägga på den ingående momsen på inköpspriset och därigenom minska vinsten.

När det gäller vinstmarginalbeskattade varor får du inte avdrag för den ingående moms som MOMS utan får lägga den momsen på inköpspriset.

När du köper av en privatperson behöver inte någon moms anges eftersom det inte är någon moms, när du säljer skall inte heller ange någon moms om du inte vill sälja enligt de vanliga reglerna för moms men då måste du också betala in 25% av försäljningspriset till Skatteverket men det är ju egentligen kunden som betalar det här och du får ett icke konkurrenskraftigt pris på dina produkter.

Mvh// www.jfsbokforing.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat