Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Månadsvisa avskrivningar och överavskrivningar

Inlägg 1 av 3

2006-04-09, kl 20:34

username

Daniel
Westergren

Månadsvisa avskrivningar och överavskrivningar

Hej,

Säkert en enkel fråga. Men hur gör jag om jag vill använda månadsvisa avskrivningar i bokföringen (känns som man får bättre koll då), men blanda 20-regeln (planenlig avskrivning) och 30-regeln (överavskrivning), beroende på vad som ger det lägsta värdet? Kan jag göra de extra överavskrivningarna vid bokslutet?

Det här med bokföringsmässiga och skattemässiga avskrivningar gör mig fortfarande förvirrad... :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-04-10, kl 13:15

foretagande

foretagande

Vill du bokföra avskrivningar månadsvis för att se ett mer exakt resultat så ska du bara göra det med den planenliga avskrivningen. Blanda aldrig in några överavskrivningar i detta läget då överavskrivningen är en rent skattemässig bosklutsdisposition och aldrig har med det verkliga resultatet att göra utan enbart det skattemässiga.
Vill du bokföra avskriv ningar varje månad så får du räkna ut den årliga avskrivningen och sedan bokföra 1/12 av detta varje månad. tänk bara på att om du köper en ny inventarie under året så förändras den planenliga avskrivningen så att du måste justera även tidigare månaders avskrivningar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-04-11, kl 19:38

stifor

stifor

Gå till enskildfirma.nu och ladda ned programmet eFRedo, det beräknar och skapar automatiska verifikatiner för både planenlig- och överavskrivning. Du kan göra avskrivningar för valfri tidsperiod (tex vecka, månad, kvartal, år).

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat