Inlägg 1 av 8
2006-04-06, kl 20:07
uträkning av lön
Jag har en liten sommarverksamhet med en, enligt mig, hyfsad omsättning. Jag har öppet ca 10 veckor / år, så det gäller verkligen att hushålla med kassan under denna tid.
Angående anställda, så har jag räknat lite. Jag har tänkt anställa två personer som jobbar några timmar i veckan var. Båda är under 20, och har jobbat där åt tidigare ägare, men då svart. Det ska det bli ändring på.
Eftersom det som tidigare nämnt är en mycket kort och extrem period gäller det att hålla i plånboken, så blir det så att personerna får 50 kronor i timmen (för enkelhetens skull). På dessa 50 kronor är det sedan arbetsgivaravgifter på 32.28%. Avgiften blir då 16.14 kronor. Min totala utgift blir då 66.14 kronor per timme. Stämmer detta?
Eftersom personerna är under 20, inte har några andra jobb, och inte kommer tjäna över 10.000 kronor behöver de heller inte skatta för pengarna själva, och jag har då gjort en deal med de som ska jobba att de jämkar (och slipper skatta) och de får därmed 50 kronor i plånboken efter att jag betalt sociala avgifter. De får istället mer frihet med arbetet.
Jag gör inte så för att vara snål, utan för att annars finns det inte ekonomi för anställda.
Har jag gjort rätt?
Sedan finns det 5% avdrag på sociala avgifter, hur räknar jag det?
Väntar på svar.
Folk som skriver att de kan och sedan länkar eller lämnar någon mailadress och sedan väntar sig betalning göre sig icke besvär.
Svara Svara med citat