Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

uträkning av lön

Inlägg 1 av 8

2006-04-06, kl 20:07

username

Johan

uträkning av lön

Jag har en liten sommarverksamhet med en, enligt mig, hyfsad omsättning. Jag har öppet ca 10 veckor / år, så det gäller verkligen att hushålla med kassan under denna tid.

Angående anställda, så har jag räknat lite. Jag har tänkt anställa två personer som jobbar några timmar i veckan var. Båda är under 20, och har jobbat där åt tidigare ägare, men då svart. Det ska det bli ändring på.

Eftersom det som tidigare nämnt är en mycket kort och extrem period gäller det att hålla i plånboken, så blir det så att personerna får 50 kronor i timmen (för enkelhetens skull). På dessa 50 kronor är det sedan arbetsgivaravgifter på 32.28%. Avgiften blir då 16.14 kronor. Min totala utgift blir då 66.14 kronor per timme. Stämmer detta?

Eftersom personerna är under 20, inte har några andra jobb, och inte kommer tjäna över 10.000 kronor behöver de heller inte skatta för pengarna själva, och jag har då gjort en deal med de som ska jobba att de jämkar (och slipper skatta) och de får därmed 50 kronor i plånboken efter att jag betalt sociala avgifter. De får istället mer frihet med arbetet.

Jag gör inte så för att vara snål, utan för att annars finns det inte ekonomi för anställda.

Har jag gjort rätt?

Sedan finns det 5% avdrag på sociala avgifter, hur räknar jag det?

Väntar på svar.

Folk som skriver att de kan och sedan länkar eller lämnar någon mailadress och sedan väntar sig betalning göre sig icke besvär.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2006-04-06, kl 23:09

foretagande

foretagande

För att börja med det lättaste, de 5%-iga avdraget gör du på skattedeklarationen. För att kalkylera lite lättare så räkna med arbetsgivaravgifter på 27,28% upp till lönesumma på 61.000 i månaden och 32,28% på lönesumma därutöver.
Sedan lönen. Nu hjälper det ju inte så mycket vad du och de som ska arbeta för dig kommer överens om när det gäller denna lön. Det avtalsenliga lönen ligger högre än så (65-85 kr/timme beroende på hur gamla de är) och lägre lön än så kommer inte Handels att acceptera att du betalar. sedan tillkommer det faktum att Handels har de i särklass dyraste OB-avtalet. 50% extra vid arbete mellan 18,15-20 och 70% därefter. 100% lördag efter 12.00 och hela söndagen. En liten reservation för att det nu är något år sedan jag hanterade löner inom Handels avtalsområde så klockslag och %-satser kan ha förändrats något men isåfall bara marginellt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2006-04-07, kl 12:07

username

Mathias
Klaesson

Citat:

Ursprungligen postat av:

Kollektivavtal
Kollektivavtalet anger de allmänna anställningsvillkoren inom respektive bransch på den svenska arbetsmarknaden. Ett kollektivavtal betyder att arbetsgivare och arbetstagare på arbetsmarknaden har kommit överens om de allmänna anställningsvillkoren. Kollektivavtalsförhandlingar sker ofta mellan olika förbund, d.v.s. arbetsgivarförbund och arbetstagarförbund.

Arbetsgivare är bunden av kollektivavtalet om han är medlem i en arbetsgivarorganisation, t.ex. Svenskt Näringsliv eller att arbetsgivaren har tecknat avtal med ett fackförbund, s.k. hängavtal. Ett hängavtal innebär att arbetsgivaren har förbundit sig att tillämpa det kollektivavtal som gäller.

Kollektivavtalet gäller från det datum då arbetsgivaren skrivit under avtalet. Då har arbetsgivaren förbundit sig att följa regler i kollektivavtalet som kompletterar den lagstiftning som finns på arbetsmarknaden, bl.a.

arbetstid och övertidsersättning

restidsersättning

sjuklön

semester och annan ledighet

arbetsmiljö

utbildning

uppsägningstid

grupp- och livförsäkringar

pension

Kollektivavtalet innebär en skyldighet för arbetsgivaren att teckna försäkringsavtal om AFA-försäkringarna och Avtalspension SAF-LO där bland annat liv-, arbetsskade- och pensionsförsäkring ingår.

Källa: Redovisa rätt lön

Så till viss del stämmer det karinj, men inte riktigt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 8

2006-04-07, kl 12:40

foretagande

foretagande

Vad stämmer inte? Om du menar att man som arbetsgivare bara är skyldig att betala avtalsenlig lön om man är bunden av kollektivavtal eller hängavtal så är det iosf rätt men det är inte arbetsgivarens val om han vill teckna avtal eller inte. Föreningsfriheten inom det området är ensidigt för arbetstagaren i praktiken även om dt inte är så enligt skriven lag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2006-04-07, kl 20:43

username

Mathias
Klaesson

Som sagt, jag ville bara påpeka att det även måste tas in andra faktorer i ett sådant beslut och analys.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2006-04-07, kl 22:31

foretagande

foretagande

Jag förstår fortfarande inte vad du menar eller vill ha sagt. Jag kan garantera dig att varken Johaan eller jag är omedvetna om vilka skyldigheter som följer med ett avtal utan att behöva läsa i en bok, men jag är däremot inte säker på att Johaan i detta fall är medveten om den risk han löper för att bli påtvingad ett avtal som varken han eller hans anställda vill ha.
Jag har varit med i så många olika avtalsförhandlingar att jag inte har några illusioner kvar när det gäller arbetsgivarens rättigheter här. Hur det sedan går för Johaans del beror ju på huruvida facket hittar honom eller ej innan säsongen är slut men med den massiva uppsökande verksamheten Handels haft de senaste åren på just sommarerbetande ungdomar så är det väl en from förhoppning att inte just denna kiosk skulle bli granskad. Hursomhelt så måste man vara medveten om risken man löper att lönekostnaden blir dubbelt upp mot vad man kalkylerat med.

Sedan kan vi titta på de punkter du citerat från boken:

Övertidsersättning kan aldrig bli aktuell då inte det handlar om några heltidsanställningar.

Restidsersättning är knappast heller aktuell i detta fall, deras arbetsplat är i kiosken.

Sjuklön regleras enligt lag, inte avtal när det gäller Handels. Dessutom kan man kringgå ansvaret för detta på ett enkelt sätt när det gäller timanställd personal.

Semester regleras också i lag, Handels har iallafall inte tidigare haft något extra om detta i avtalet. Som timanställd har man inte heller semesterrätt, bara rätt till semesterersättning.

Arbetsmiljö regleras inte i kollektivavtal utan i arbetsmiljölagen så oavsett om man har tecknat avtal eller inte så finns det vissa krav som måste uppfyllas när det gäller att ha anställd personal.

Utbildning, menar du kompetensutveckling för det är väl det enda som finns i Handels avtal. Hur stor kompetensutveckling tror du att det kan bli av det beloppet som hinner sättas av under en sommar när man är timanställd?. Vad det kostnadsmässigt skulle innebära för företaget är inte mer än lite avrundningsfel så det ska inte behövas så stor analys över.

Uppsägningtid är väl inte aktuellt när man är säsongsanställd, det ligger liksom lite i sakens natur att man vet vilken dag man ska sluta arbeta redan när man börjar.

Försäkringarna genom Fora tillkommer ju naturligtvis men i detta fallet inte Avtalspensionsdelen eftersom ingen var över 20 år. Eftersom premien till Fora är i % av lönesumman så är den också lätt att räkna med och någon form av försäkring för sina anställda hade man säkert haft ändå. Det är just pensionsdelen i Fora som är extremt dyr i jämförelse med vad man får ut men det var ju inte aktuellt här.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 8

2006-04-08, kl 10:58

username

Johan

fan vad jag blir förbannad.
jag har beställt handels avtal och ser att de har fått mycket bättre löner än när jag jobbade under handels, vilket gör det ekonomiskt omöjligt för mig att anställa någon under de formerna, och när jag sen vill undvika att ha svart arbetskraft motarbetas man ytterligare eftersom man måste följa de krav som finns.

kan man tolka det som att staten på någon vis vill att man har svart arbetskraft? om inte är det konkurs som gäller, och det är inget alternativ.

jag märker för varje dag som går hur hopplöst det är att försöka driva ett litet litet företag i det här landet och samtidigt försöka följa de regelverk som finns. det är som folk säger: det är stört omöjligt.

over and out.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2006-04-08, kl 15:41

username

Mathias
Klaesson

Löjligt att argumentera på detta sätta, men för att förenkla vad jag ville trycka på var just detta.

Citat:

Ursprungligen postat av:

Arbetsgivare är bunden av kollektivavtalet om han är medlem i en arbetsgivarorganisation, t.ex. Svenskt Näringsliv eller att arbetsgivaren har tecknat avtal med ett fackförbund, s.k. hängavtal.

Att jag sedan valde att fylla ut med lite extra information om kollektivavtalet får jag be om ursäkt för. Jag hade ingen avsikt att göra någon förvirrad på kärnpunkten, (se ovan).

Som du själv skriver:
Citat:

Ursprungligen postat av:

Arbetsmiljö regleras inte i kollektivavtal utan i arbetsmiljölagen så oavsett om man har tecknat avtal eller inte så finns det vissa krav som måste uppfyllas när det gäller att ha anställd personal.

Dessa krav är de faktorer jag menade skulle analyseras och sedan sättas till den egna verksamhetens förutsättningar.

Jag ämnar inte fortsätta denna diskussion, utan ville bara påpeka att man inte bara kan se det från ett redovisningsperspektiv utan även måste väga in svensk lags förutsättningar att anställa på så få villkor som möjligt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat