Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

bokföra skatt

Inlägg 1 av 4

2006-04-04, kl 16:47

username

Lisa
Österlund

bokföra skatt

Hej hej!
är jag rätt ute om jag bokför min inbetalda skatt på kredit 1920 (bank), och debet 2012 (avräkn. sk.+avg.).?

Jag har enskild firma, betalar prel.skatt varje månad, och har redovisning 1gg/år.

Sen undrar jag hur man bokför pengar som man vet att man ska betala i skatt, alltså hur man reserverar pengarna i förväg.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-04-04, kl 19:58

stifor

stifor

Du är alldeles rätt ute med dina konteringar.

Däremot förstår jag inte vad du menar med att bokföra det du ska betala i skatt, pengar du fortfarande har på "firma-bankkontot" kan du inte bokföra bort, du kan ju alltid ta ut dem som eget uttag och betala in skatten senare.

Vill du däremot ha koll på hur mycket du är skyldig i skatt (eller har att fordra), titta då på bokföringsprogrammet eFRedo som räknar ut detta åt dig. Finns på www.enskildfirma.nu.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-04-05, kl 16:46

username

Lisa
Österlund

Tack för svaret!

Det jag menade i andra frågan, var hur man boka om pengar till ett annat bokföringskonto (vilket/vilka) om man vet att man ska betala dem i skatt och inte får använda dem. Bara så att man tydligt i sin bokföring kan se hur mycket pengar man måste hålla kvar/inte kan sätta sprätt på!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-04-08, kl 18:32

username

Hans
Fohrman

Om du har ett annat konto att flytta pengarna till som ligger i din bokföring så har den ju ett kontonummer (exempelvis 1930) så då är det bara att flytta 1920 till 1930. Både fysiskt och bokföringsmässigt.

Om du inte har något konto i företaget utan bara ett privat konto så är det ju ett eget uttag. 1930 till 2013. Och så flyttar du pengarna. Detta ger ju ingen skillnad i företagets bolslut iallafall. Bara kassan som blir lägre.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat