Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avskrivning av dator

Inlägg 1 av 6

2006-04-04, kl 09:48

username

Anders
Lundqvist

Inlägg: 15

Avskrivning av dator

Hejsan,

Jag undrar hur jag i min enskilda firma bokför inköp av dator med avskrivning? Jag jobbar som IT-konsult så jag bör kunna skriva av den rätt fort (iofs kanske samma år).

Men, om jag vill skriva av den på säg 4 år. Hur bokför jag detta? Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-04-04, kl 19:50

stifor

stifor

Inlägg: 386

Räkenskapsenlig avskrivning ska följa vissa regler där en del skrivs av enligt plan, i ditt exempel 4 år, och resten kan överavskrivas. Bokföringsprogrammet eFRedo räknar ut och skapar bokföringsverifikation för avskrivningen med automatik. Du kan hämta eFRedo utan kostnad på www.enskildfirma.nu.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-04-04, kl 23:30

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du kan inte göra avskrivningar över 4 år. Endera är det direkt kostnadsföring som gäller eller också avskrivning på minimum 5 år.
Att jobba som IT-konsult innebär inte med automatik att din dator blir obrukbar så snabbt att du inte ska göra avskrivningar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-04-04, kl 23:38

username

Anders
Lundqvist

Inlägg: 15

Tack för svaren!

Vilka konton berörs vid en avskrivning? Hur gör jag rent praktiskt i mitt bokföringsprogram?

MVH

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-04-05, kl 13:01

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Gå hit så hittar du en "lathund" för precis hur avskrivningar fungerar och hur du bökför.

http://www.foretagande.com/dftpage/faktabank.htm

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-04-06, kl 05:05

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Vi allra flesta vet ju att en dator sällan håller i 5 år så när den slängs kan du skriva av resten. Köpte förresten en anläggning idag 4900:- inkl. transport + moms vilket betyder direktavdrag och inga problem under 5000:-

Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat