Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Min EF har köpt saker jag satt in med egna pengar

Inlägg 1 av 2

2006-04-03, kl 14:56

username

Anders
Lundqvist

Inlägg: 15

Min EF har köpt saker jag satt in med egna pengar

Hejsan,

Jag skall föra över min bokföring från Excelform till mitt bokföringsprogram för 2005 nu.

Då undrar jag hur jag ska göra med saker jag köpt in i min firma under året - men som firman inte haft pengar till. Det har varit så att jag köpt in maskiner för privata pengar för att ta upp det i firman.

Vidare kontorsmaterial som skrivare, papper etc.. etc..

Kan man figurera och säga att man satt in 100,000 kr i kassa och därefter nyttja kassans pengar ?

Eller är det på ngt annat sätt man bokför egna insättningar? (måste man bokföra egna insättningar för varje utlägg - eller kan man göra en stor egen insättning i förväg)?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-04-04, kl 23:49

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du kan bara bokföra vad som verkligen händer, inte påhittade transaktioner. Om du avskiljer en del av dina privata pengar till ditt företag så skulle du ju iofs kunna boka det som en privat insättning mot kassa och sedan bokföra inköp från kassan MEN då ska denna kassa också existera i vart ögonblick. Den dagen du bokat upp 100.000 i kassan så ska du alltså kunna visa upp 100.000 i kontanter liggande hemma i lådan och hur många skulle tro på det! Med så stora belopp så hade du väl satt in pengarna på banken, eller?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat