Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur mycket får man behålla?

Inlägg 1 av 7

2006-03-31, kl 20:51

username

Helena
Wahlberg

Hur mycket får man behålla?

Hej alla!

Hur mycket pengar får man egentligen behålla själv när alla egenavgifter och skatt samt moms är betald på en "Enskild firma"?

Jag har frågat runt bland vänner men alla säger olika saker.
Vad är det som gäller i Enskild firma egentligen? Och hur mycket procent är det på varje avgift?

Om man tex tjänar 100 kr, hur mycket får man då behålla själv tillslut?

Tack på förhand :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-03-31, kl 22:04

foretagande

foretagande

Om alla säger olika svar så kan det ju också bero på att man lägger olika betydelser i ordet tjäna. Jag kan säga att på tjänade 100 kr får du behålla 42 kr, 52kr, 37kr, 67kr, 56kr 70 kr, 50 kr, 100kr eller 0kr. Allt beror på dels var 100-lappen tjänas in (som första eller sista) och dels vilka kostnader du har med när du säger tjäna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-04-01, kl 10:28

Vilhelmsson

Vilhelmsson

har du inga utgifter och det är utan moms betalar du egenavgifter som kan variera lite beroende på hur många karensdagar du har valt. utöver det betalar du skatt på din vinst. hur mycket skatt du betalar beror på hur mycket du tjänar.
Har man valt 0(1), 3 eller 30 karensdagar blir egenavgifterna 30.71%, 28.96% eller 28.09%

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2006-04-01, kl 13:17

stifor

stifor

En mycket bra fråga som alla som har Enskild firma borde ställa, men ändå så få gör.

Hämta och installera programet eFRedo, det enda bokföringsprogrammet på marknaden som visar just hur mycket du får behålla eller är skyldig (alla övriga program har en kontoplan för enskild firma men resultatet visas som det vore ett aktiebolag).

eFRedo hämtar du gratis på www.enskildfirma.nu.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-04-01, kl 19:14

foretagande

foretagande

Citat:

Ursprungligen postat av:

En mycket bra fråga som alla som har Enskild firma borde ställa, men ändå så få gör.

Hämta och installera programet eFRedo, det enda bokföringsprogrammet på marknaden som visar just hur mycket du får behålla eller är skyldig (alla övriga program har en kontoplan för enskild firma men resultatet visas som det vore ett aktiebolag).

Det beror väl också mycket på hur och varför man driver sitt företag. Någon som har firman som bisyssla är kanske mest intresserad av hur mycket pengar man själv får ut i handen på beskostnad av att verkligen ha koll på hur företaget går. Men glöm inte att det finns de som, även om bolagsformen är enskild firma, verkligen satsar på sitt företag och är mera intresserade av företaget och dess utveckling än det direkta skatteutfallet sammanblandat med den övriga personliga ekonomin.
Naturligtvis är det bra att se till sin ekonomi i stort men om taxeringsvärdet på mitt hus stger med 500.000 och jag därför får en skatteskuld på 5000 mer så har ju inte det något att göra med min firma egentligen. Med privatekonomin javisst och lever jag helt på firman så måste den tjäna ihop dessa pengar ochså ,men då beror den högre skatten inte på mitt företag utab snarast på mitt sätt att bo.
Programet är bra för sin målgrupp, dvs som jag ser det de rena överlevnadsföretagen. Däremot passar de inte för de som startar sina företag med en vision där man ser sig själva som företagare som ska utveckla och bygga en affärside till något större än sin egen lön.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-04-04, kl 20:09

stifor

stifor

Givetvis är det så att eFRedo visar resultat- och balansräkningar för firman enligt bokföringslagen.

Att visa det skatteuträknade resultatet är liksom en extra resultaträkning, och den är nödvändig eftersom den skatt man ska betala på firmavinsten (till skillnad från AB) i högsta grad påverkas av storleken på övriga inkomster (dock inte fastighetsskatt).

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2006-04-06, kl 05:19

larsarenander

larsarenander

När inkomsten är låg kan man ha få karensdagar, kostnaden blir inte så hög och man behöver inte vänta så länge.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat