Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Detaljhandel och F-skatt?

Inlägg 1 av 9

2006-03-30, kl 23:47

username

Medlem

Detaljhandel och F-skatt?

Om man bedriver detaljhandel i aktiebolagsform, vilken är anledningen att registrera sig för f-skatt? (Kunderna köper ju enbart varor av företaget och det finns ingen anledning till att de skall betala några sociala avgifter eller andra skatter.)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2006-03-31, kl 08:47

username

Mathias
Klaesson

Som ny företagare är en av dina första plikter att registrera ditt företag hos skattemyndigheten, vilket helst bör göras en tid innan verksamheten startar. Registreringen avser dels F-skatt, som till skillnad från A-skatt innebär, att du själv är ansvarig för dina skatteinbetalningar istället för din arbetsgivare. Dels ska du i de flesta fall vara momsregistrerad, och dessutom krävs att du registrerar dig som arbetsgivare, om du ska ha anställda i företaget. Om du har ett aktiebolag är du själv anställd i ditt bolag, och bolaget ska registreras som arbetsgivare och betala arbetsgivaravgifter för dig och betala in beräknad A-skatt på den lön du tar ut (fast du bör ju helst inte ta ut - i varje fall någon hög - lön förrän bolaget tjänar tillräckligt).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2006-03-31, kl 13:01

username

Medlem

Företaget är registrerat sedan 18 år, både hos Bolagsverket och hoss Skatteverket och är momsregistrerat sedan dess. Vi har inga anställda.

Min fråga gäller just F-skatten. Vilken är anledningen att registrera mitt företag för F-skatt när vi bedriver detaljhandel?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 9

2006-03-31, kl 14:27

username

Mathias
Klaesson

I ett aktiebolag så är du anställd i bolaget, så då är du automatiskt anställd i företaget då aktiebolag ses som en juridisk person. Bolaget har således anställda.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2006-03-31, kl 18:20

larsarenander

larsarenander

A-skatt gäller i AB inget annat.

Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2006-03-31, kl 19:16

username

Mathias
Klaesson

Skrev jag något annat?

Läs inlägg nummer två så ser du att jag hänisar till a-skatt och inget annat.

Jag kunde ha formulerat dem meningarna bättre, så jag gör ett nytt försök för att besvara frågan.

Med frågan om varför F-skatt kan jag ge detta svaret.

"Innehavet av F-skattsedel är av avgörande betydelse både när du anlitar uppdragstagare och när någon anlitar dig för ett arbete. En uppdragsgivare ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter på ersättningen om mottagaren har F-skatt. Din F-skattsedel innebär att du är en företagare som själv sköter dina skatter och avgifter.

Om en uppdragstagare inte har F-skattsedel ska den som betalar ut arbetsersättning normalt innehålla skatt. Detta gäller även om mottagaren har enskild firma, är momsregistrerad eller är ett bolag. Om mottagaren är en fysisk person ska dessutom arbetsgivaravgifter betalas. "

Källa: http://www.skatteverket.se/infotext/artiklar/04/fskattinfo.4.18e1b10334ebe8bc8000148.html

Således, har du f-skatt sedel gör du dina egna avdrag och hanterar skatten själv annars sköter ippdragsgivaren det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 9

2006-03-31, kl 19:17

username

Mathias
Klaesson

Vet ej riktigt hur jag ska få det till detaljhandeln, tyvärr.

Men det var det svaret jag fick från skatteverket...

Hoppas du löser det!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2006-03-31, kl 21:55

foretagande

foretagande

F-skatten är beviset på att du (i detta fall AB.et) bedriver näringsverksamhet, alltså att inte försäljningen är gjord av en privatperson. Utan F-skatt har du alltså i princip ingen verksamhet och har alltså ingen rätt att ta upp några kostnader. Däremot är du alltid skyldig att betala skatt på dina inkomster oavsett vilken skattsedel du har. Genom att bevilja F-skattsedeln har staten gett dig rätt att driva verksamhet, att själv svara för att skatter och avgifter betalas samt att utkräva skatt för statens räkning (moms).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2006-04-16, kl 23:35

username

Medlem

karinj:
F-skatten är inget "bevis på att företaget bedriver näringsverksamhet" eller att "Utan F-skatt har du alltså i princip ingen verksamhet".

F-skatt är relaterat till om man utför TJÄNSTER. Eller som det hänvisas till i Skatteverkets broschyr ovan: om man tar emot "arbetsersättning".

Mitt företag utför inget arbete åt andra mot betalning, utan säljer varor. Alltså behöver vi ingen F-skattsedel.

Okunnigheten kring F-skatt är inte bara hos mig. Ekonomiavdelningarna på företag och organisationer efterfrågar ibland rutinmässigt att företaget skall vara registrerat för F-skatt utan att reflektera över varför. Det inträffade t.ex. häromveckan när jag skulle bli kund hos ett speditionsföretag. De ville inte ge mig kredit, utan jag skulle behöva betala i förskott. Varför?, frågade jag. Vår ekonomiavdelning gjorde en UC på er och ni har inte F-skattsedel. När jag förklarade vad det var, backade dom och förklarade att om det var någon som skulle fråga om F-skatt så var det jag: de skulle ju utföra speditionstjänster åt mig.

Nej, det blir ingen f-skatt-registrering för mig. 18 år utan f-skatt i AB har fungerat bra. Och ju mindre administration desto bättre.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat