Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokföra representation?

Inlägg 1 av 5

2006-03-28, kl 08:46

username

Anders
Lundqvist

Inlägg: 15

Hur bokföra representation?

Hej,

Kan någon ge exempel på hur jag bokför representation när jag och en kund träffats för middag?

Är det 90 kr avdragsgillt för både mig och kunden? Hur bokför jag detta?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-03-29, kl 06:46

username

Mathias
Klaesson

Inlägg: 22

Först ska du tänka över antal personer.

Summa kvitto/faktura

Varav moms kvitto/faktura

Moms bokas mot 2640

Kostnad bokas mot 6071

Ej avdragsdel ska bokas mot 6072

Detta är den grundbokföring du ska utföra, och som du ska ta upp i din kontering.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-03-29, kl 06:48

username

Mathias
Klaesson

Inlägg: 22

För hur mycket som är avdragsgillt så hänvisar jag till skatteverket.se.

Håll ordning på debet och kredit, annars får du helt fel i din kontering.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-03-29, kl 07:55

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Avdragsgill del är 90 kr per person. Moms på 90:- är 22,50, så långt är alltså även momsen OK. Resterande del av beloppet är alltså ej avdragsgillt. Antag att beloppet är 300 och ni var två personer, då konterar du
D 6071 180
D 2641 45
D 6072 75:
K 19** 300:-
Effekten av den ej avdragsgilla delen blir lite olika beronde på bolagsform, har du ett AB är det en kostnad som återförs i deklarationen och på så vis beläggs med 28% skatt.
Är det en enskild firma gör man samma sak och återlägger kostnaden i deklarationen, här får den dock den effekten att den ökar din vinst och att du betalar både skatt och sociala avgifter på beloppet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-05-03, kl 23:55

username

Markus
Vesa

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av:

Avdragsgill del är 90 kr per person. Moms på 90:- är 22,50, så långt är alltså även momsen OK. Resterande del av beloppet är alltså ej avdragsgillt. Antag att beloppet är 300 och ni var två personer, då konterar du
D 6071 180
D 2641 45
D 6072 75:
K 19** 300:-
Effekten av den ej avdragsgilla delen blir lite olika beronde på bolagsform, har du ett AB är det en kostnad som återförs i deklarationen och på så vis beläggs med 28% skatt.
Är det en enskild firma gör man samma sak och återlägger kostnaden i deklarationen, här får den dock den effekten att den ökar din vinst och att du betalar både skatt och sociala avgifter på beloppet.



Va? Hur kan en kostnad öka vinsten? Det är hur man än vänder och vrider på det en utgift för företaget, alltså sänker vinsten... eller?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat