Du behöver egentligen bara registrera dig på bolagsverket (1000 kr) om du har ett namn som du vill skydda så att ingen annan tar det. Det kan du göra närsomhelst, även om det dröjer innan du registrerar dig för f-skatt. När du väl startar med näringsverksamheten så reggar du hos skatteveket.
Jag jobbar själv som massör i eget företag. I början hyrde jag en lokal en dag i veckan eftersom jag inte hade så stort kundunderlag, men nu har jag insett att det är 100 gånger bättre attt jobba mot företag; du slipper lokalhyran eftersom du kommer till deras lokal, du har ett avtal med företaget vilket gör att du kan se framåt hur mycket du kommer att få in eftersom du då fakturerar enligt avtalet,oavsett beläggning. Företag får desutom dra av momsen och det är en skattefri förmån för de anställda, vilket gör att det är lätt att sälja in till företag ock du kan ta ut ett högre arvode/timme.
Om du inte har ett startkapital blir det svårt, eftersom du måste ha tex en bänk, bänkpapper, patientförsäkring. Du kommer tex också att behöva en skrivare till datorn för att kunna skriva ut avtal, fakturor och trycksaker för din marknadsföring. Du måste beställa visitkort., Sen är det bra att ha kläder som du använder endast då du jobbar, det ger ett seriösare intryck än att ha tex träningsbrallorna. Det finns mycket att tänka på, men allt som du köper för att du behöver det i företaget, ska betalas av företaget, så att du inte slösar på dina egna redan skattade pengar! Lycka till!