Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Provision - enstaka utbetalningar

Inlägg 1 av 3

2006-03-22, kl 21:41

Turbo123

Turbo123

Provision - enstaka utbetalningar

En kompis som utbildar sig till säljare vill testa att sälja lite åt mig på provision.

Plötsligt blir jag hans arbetsgivare. Hur bär jag mig åt?
Jag vet att jag får lägga till arbetsgivaravgifter på hans lön, men måste jag jag göra upp nån anställningsform?

Jag ser det som att jag vid enstaka tillfällen köper en tjänst av honom.

Johan Kraner Åsedahl
Webbdesigner
www.kraner.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-03-28, kl 22:16

username

Josefin
Ydhag

Om din kompis har f-skattsedel så kan ni ingå avtal om att du köper en tjänst av honom, han redovisar då det du betalar som en inkomst i sin verksamhet och står för sina egna sociala avgifter. Om kompisen inte har f-skatt så är du arbetsgivare och skall redovisa skatt samt betala arbetsgivaravgifter. Man måste bestämma en anställningsform, om ni inte gör det så antas han ha en tillsvidareanställning hos dig. Det finns några få tidsbegränsade anställningsformen som ni kan använda er av; t.ex provanställning (max 6 månader), överrenskommen visstidsanställning (max 12 månader), arbetstopp (max 6 månader). När du är arbetsgivare har du även ett sjuklöneansvar de första 14 dagarna, detta gäller även vid en tidsbegrnsad anställning.
/neoany

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-04-03, kl 22:25

Turbo123

Turbo123

Min kompis har inte f-skattesedel.

Om jag och min kompis muntligt kommer över ens om att hans lön enbart består av provision, så spelar väl anställningsformen inte någon större roll? Måste jag redovisa anställningsform någonstans?

Johan Kraner Åsedahl
Webbdesigner
www.kraner.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat