Inlägg 1 av 2
2006-03-22, kl 10:12
Körkostnader i företaget
Hej,
Startade min egna firma förra året och det är alltså min första deklaration som jag nu håller på med.
Sitter och funderar på hur jag skall hantera alla de resor med egen bil som jag gjort under året till kunderna.
Jag har i min körjournal skrivit in totalt 537 mil vilket ger 9.129 kr (537x17) i avdrag.
När jag nu sitter och tittar i deklarationsblankett N1 finns det bara en ruta (806 Avdrag resor mellan bostad och arbetsplats över 7.000:-) som då bara ger mig ett avdrag på 2.129 (9.129-7.000).
När jag dock sitter och tittar på Inkomstdeklarationsblankett 1 så ser jag där att det finns en ruta (under Avdrag - Tjänst) som heter Tjänsteresor. Här får jag dra av hela beloppet d.v.s 9.129 kr. Då jag ju utgår från hemmet vilket ju då blir min arbetsplats och åker runt och utför olika jobb hos olika kunder så måste väl alla mina resor vara tjänsteresor. Eller?
Jag vet att jag skulle kunna debitera mitt företag milersättning men tyckte att det skulle vara enklare att samla upp allt och dra det i deklarationen i stället. Är jag fel på det då?
Tack på förhand för ett utförligt svar.
Svara Svara med citat