Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Datorinköp...

Inlägg 1 av 4

2006-03-20, kl 19:37

username

Christofer
Olsson

Inlägg: 10

Datorinköp...

Har precis beställt en bärbar dator till mitt företag. Undrar lite hur jag skall redovisat detta? Datorn kostar 14246,25kr. Har läst lite om att man skall dela upp kostnaden över ett antal år. Hur fungerar det i praktiken? Skall jag ta upp hela beloppet 14246,25kr i momsdeklarationen fast bara en del i deklarationen? Vore tacksam om någon kunde reda ut detta för mig. Är ett väldigt litet företag (bara jag) och använder mig inte av något bokföringsprogram... Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-03-24, kl 09:45

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

Bokför 1930 eller vad du nu betalt med på hela summan i kredit.
Momsen får du tillbaks 100% direkt = konto 2641 debit
Och resten på inventarier konto 1220 debit.
En inventarie räknas inte som kostnad i bolaget.

Utan denna kostnad (ex 30 % beroende på hur du väljer hantera avskrivningar) drar du sedan i dekrationen (bokslutet vid AB)

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-04-20, kl 21:34

username

Christofer
Olsson

Inlägg: 10

Som sagt, har inget bokföringsprogram och är välldigt ny på företagsfronten. Någon som kan förklara på svenska? ;) Vad menar du tex med att en inventarie inte är en kostnad i bolaget?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-05-04, kl 00:00

username

Markus
Vesa

Inlägg: 2

Vänta nu, en dator får man väl dra hela rasket på stört som en kostnad. Förr var det avskrivning i 3 år, men idag räknas en dator bli värdelös fort...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat