Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

en smalt nischad butik...

Inlägg 1 av 4

2006-03-17, kl 14:42

username

Åsa
Sertenius
Sertenius

Inlägg: 4

en smalt nischad butik...

har börjat fundera på om det skulle kunna gå att öppna en liten butik och sälja kläder och skor för dans..allt från balettskor till skor för karaktärsdans (tango och liknande). I stan finns redan en liten butik..men den är verkligen pytteliten och har sett likadan ut i säkert 15år. Jag vet att det är många som sysslar med dans och det finns en gymnasieskola som har en estetisk linje inom dans...så jag jag tror att det finns en marknad... Vad tror ni om en så smal nisch? Jag har själv dansat i 12 år och kan väl en del om det..och jag vet vad jag själv saknat vad gäller en butik med ett ordentligt utbud... Det gäller en mellanstor stad (ca 120 000 inv) och jag vet inte... Är det vågat att satsa på en sån här idé när det redan finns en butik?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-03-17, kl 19:29

username

Brendan
Henderson

Inlägg: 44

Hej
Jag vet inte hur bra eller dåligt det skulle gå för en butik för kläder och skor för dans. Jag har en kompis som dansar salsa och det verkar vara hans största intresse. Det finns säkert många som han.

Vad jag tänkte föreslå är att du starta en s.k. webshop också. Personligen tror jag att smala nischar passar utmärkt för en webshop. Dessutom kan du göra reklam för din butik på webshoppens hemsida. Det finns sätt att rikta reklam till de som är intresserade av dans.

Du får gärna ringa mig om du vill diskutera ideen - eller mejla om du hellre vill det.

[email protected]
0707 330 555

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-03-17, kl 21:40

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Det är alltid enligt mig vågat att ge sig in på en marknad där det redan finns en väletablerad butik inom samma nisch. Frågan är väl vad du tror dig kunna göra bättre som gör att kunderna ska välja dig före den andra butiken.

Du kan ju räkna lite snabbt på vad du bör ha för omsättning för att det ska löna sig. Hyran för lokalen bör vara max 10 % av din årsomsättning, helst runt 7-8%. Vilket betyder att om du hyr en lokal som kostar 8000 kr i månaden måste du sälja för 800 000 exkl moms per år för att det ska vara lönsamt. Det innebär att du inkl moms från dina kunder måste dra in 1 000 000 om året.

Genom att räkna lite fram och tillbaka kan du ganska snabbt se om det är lönt att ens fundera på att öppna eget.

Sen har du ju finansierings frågan också. Har du pengarna?
Som exempel kan man säga att hyresvärdar oftast kräver 6 månaders förskotts hyra. Antingen måste du ha det i kontanter, eller lösa det t.ex genom att banken öronmärker den summan genom ett lån åt hyresvärden.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-03-17, kl 22:57

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

15 år varför så liten om det finns större behov. Det är tufft att överhuvudtaget ha en affär. Någon ska stå där dagut och dag in. Kostnaderna ska ut även om det saknas pengar. Jenny har helt rätt, ta dig en funderare till du ger dig in på detta vågspel. Blir du sjuk, hur gör du då?
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat