Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Webbutik

Inlägg 1 av 3

2004-04-18, kl 03:39

username

Predrag
Stajic

Webbutik

Hejsan!
Jag har funderat lite på att sälja egendesignade kläder på Internet.
Men jag är (tyvärr) inte så insatt i skatter, moms och allt vad det nu heter.
Min fråga är ganska enkel. Nämligen, hur mycket ska jag sälja varorna för, för att jag ska tjäna någonting på det?
Alltså, hur mycket betalar man i skatt?
Om jag t.ex. köper en vara för 200 kronor, hur mycket bör den kosta, minimalt, för att det ska vara någon vinst på den.
Borsett från frakt etc. För om jag säljer den för 250kr då "tjänar" jag 50 kronor på den, men vad ska betalas i skatt etc.?
Jättetacksam för svar! :)
Har läst mycket på skattevrkets sida, men det är en massa som jag inte förstår mig på.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-04-20, kl 16:06

username

Borttagen
medlem

Denna länk kanske kan hjälpa dig:
http://nezzo.se/na.asp?id1=306&id2=2965

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-04-22, kl 23:07

Stefan

Stefan

Om du gör 50 kr i vinst så ska du först betala egenavgifter (ca 31%) på summan, motsvarande arbetsgivaravgifter som arbetsgivaren betalar om du hade varit anställd. Det som blir kvar blir din bruttolön, som du sedan betalar vanlig inkomstskatt på (också ca 30%).

En tumregel är att du får kvar hälften av vinsten efter alla skatter.

Dock är det inte så enkelt, för vi har moms som komplicerar lite.

Varan du köpte kostar 160kr + 40kr i moms som du betalar till din leverantör.

När du säljer varan så säljer du den för 200kr + 50kr i moms.

Du gör alltså en vinst på 200-160 = 40kr. Men, eftersom du har fått varan att öka i värde måste du betala en "mervärdesskatt", alltså moms. Denna är utgående minus ingående moms, dvs 50-40kr = 10kr.

Så, av de där 50kr extra du fick ut så gick 40kr in i din ficka och 10kr i momsinbetalning till staten.

Av de 40kr så går ca 30% till egenavgifter så du har 28kr kvar som läggs på din lön. Denna beskattas sedan med kommunal skatt, och ev. statlig skatt om du totalt tjänar mer än ca 300.000 per år.

Hoppas att det blev lite klarare.
Mvh,
Stefan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat